علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی مادر ایران زمین

حقیقت زندگی مادر، عشق ورزیدن و دوست داشتنی و فداکاری است. مادر قلب خانه و مظهر مهر و عاطفه، عشق و احساس، محبت و صفا است. این ها همه بخشی از خصوصیات علیاحضرت شهبانوی ایران است.

علیاحضرت شهبانو فرح پهلوی شخصیتی بی نظیر که در دوران شهبانویی خود، بانی آثار و امکانات متعددی برای ایران شد و با اقدامات او، کشور از نظر فرهنگی و اجتماعی، ارتقاء قابل توجهی پیدا کرد. شهبانو فرح پهلوی به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم در تاریخ ایران، تأثیرگذاری عمیقی بر رویدادها و تحولات اجتماعی و سیاسی داشتند و نقشی فراموش نشدنی در احقاق آن ایفا کردند. وی به عنوان شهبانوی ایران، ریاست افتخاری بیش از ۱۲ موسسه هنری و ۲۶ سازمان تحصیلی، سلامتی، ورزشی، و فرهنگی را بر عهده داشتند.

شهبانو فرح پهلوی در تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۱۷ به دنیا آمد. او تنها فرزند آقای سهراب دیبا و فریده قطبی هستند. پس از فوت پدرشان، در مدرسه ایتالیایی و مدرسه ژان دارک تحصیل کردند و دیپلم خود را از مدرسه رازی، که یک دبیرستان غیر مذهبی ایرانی و فرانسوی بود، دریافت کردند.

شهبانو فرح پهلوی با محمد رضاشاه پهلوی در تاریخ ۲۸ آذر ۱۳۳۸ در تهران ازدواج کردند. پس از آن ملکه فرح با عنوان شهبانو تاجگذاری شدندکه لقب شهبانو به طور اختصاصی برای فرح پهلوی در تاجگذاری ۴ آبان ۱۳۴۶ ابداع شد.

شهبانو فرح پهلوی در کتاب‌ها و مصاحبه‌های مختلف، خاطرات و دیدگاه‌های خود را به اشتراک گذاشته‌اند. از جمله کتاب «شهبانو و من: چگونه یک امپراتوری کهن، هنر مدرن را گردآوری، رد، و از نو کشف کرد» که توسط ایشان نوشته شده است. در این کتاب، شهبانو فرح به تفصیل در مورد زندگی خود، تجربیات اجتماعی، هنر، و فرهنگ ایران صحبت می‌کند. همچنین، او در مصاحبه‌ها به موضوعات مختلفی پرداخته‌اند. از جمله، نقش او در ترویج هنر، تاریخ ایران، و همبستگی ملی.

  Kidney Cancer (Part I)

شهبانو فرح پهلوی به عنوان یک شخصیت فرهنگی و اجتماعی یکی از بزرگترین تاریخ سازان کشور ایران است. ایشان در طول دوران حکومت محمد رضاشاه پهلوی، به عنوان شهبانوی ایران، مسئولیت‌های متعددی را بر عهده داشتند.

برخی از سازمان‌ها و خدمات وی بدین شرح است:

۱٫ بخش آموزش و پرورش:

شهبانو فرح پهلوی در این بخش مسئولیت‌های آموزشی و تربیتی را بر عهده داشتند و به ترویج آموزش و تحصیلات در جامعه اهمیت خاصی می‌دادند.

۲٫ بخش بهداشت و درمان:

شهبانو فرح پهلوی در توسعه سیستم بهداشت و درمان در ایران نقش مهمی داشتند از جمله ایجاد زایشگاه‌های مدرن و رایگان در شهرها و روستاها، آموزش مامایی، و ترویج بهداشت عمومی.

۳٫ بخش رفاه اجتماعی:

شهبانو فرح پهلوی در ایجاد مراکز رفاهی برای نیازمندان فعالانه در کمک به کودکان بی‌سرپرست، مادران، و نیازمندان مشغول بودند.

۴٫ جمعیت خیریه فرح پهلوی:

این جمعیت در زمینه‌های بهداشت و تغذیه کودکان فعالیت داشت و به ایجاد شیرخوارگاه‌ها و مهد کودک‌ها می‌پرداخت. شهبانو فرح پهلوی با تلاش‌های خود در این سازمان‌ها، به توسعه فرهنگ و تحقق اهداف اجتماعی در ایران آن زمان تاریخی فراموش نشدنی بجا گذاشتند.

با توجه به اهمیت و تأثیر شهبانو فرح پهلوی، خاطرات و دستاوردهای ایشان همچنان در ذهن مردم ایران مانند یک مادر زنده است. زمانی که در اوج قدرت و جوانی بودند تمام وقت و همت خود را صرف مردم ایران کردند و سرپرستی سازمان های مختلف از جمله کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که هنرمندان بزرگی هم چون کیارستمی از نتایج آن است.

علیا حضرت شهبانو فرح، بنگاه حمایت مادران و نوزادان، انجمن ملی حمایت از کودکان، جمعیت مبارزه با سرطان، جمعیت کمک به جذامیان، جمعیت حمایت از آسیب دیدگان از سوختگی، سازمان نابینایان، فدراسیون ورزشی ناشنوایان، مرکز طبی کودکان و ده ها سازمان و انجمن دیگر برای کمک به اقشار مختلف مردم را ریاست می کردند.

  Cosmology | کیهانشناسی (25)

با عشق به ایران و ایرانی بر ترس غلبه کرده بود و زمانی که مردم از نزدیک شدن به جذامیان وحشت داشتند، علیاحضرت شهبانوی ایران دلیرانه با حضور در جمع آنان شرکت کرده و اجازه داد که توسط آنان به آغوش کشیده شود بطوری که حتی باعث وحشت محافظین و همراهان ایشان شده بود. ایشان به عنوان سمبل زن ایرانی در کمال فروتنی و فرمندی، زمانی که تاج بر سر گذاشتند گفتند که “احساس من این است که این تاج بر سر تمام زنان ایران است.”

دفتر علیاحضرت در پی رفع مشکلات و کمک به سازمان های مختلف دائم مشغول بکار بوده اند.

شخصیت و رفتار علیاحضرت شهبانو طوری روسای جمهوری و پادشاهان دیگر کشورهای مختلف را تحت تأثیر قرار داده که هنوز بعد از چهل و چهار سال که از فوت پادشاه فقید ایران می گذرد از ایشان برای مراسم های خصوصی و جشن ازدواج فرزندانشان به عنوان ملکه ایران دعوت می شود. رفتار و متانت ایشان بعد از این همه مصیبت و ناگواری (فوت همسر و دو فرزند برومندشان) به قدری مشهود است که حتی رژیم منحوس جمهوری اسلامی نتوانسته است هیچ گونه ایراد و افترایی بر ایشان وارد نماید.

نقش ایشان به عنوان مادر ایران جایگاه مهمی در خانواده های ایرانی دارد که باعث نیروی قدرتمندی برای یک پارچگی اجتماعی است و بر تمام جنبه های اجتماعی و فردی حتی جوانان که هرگز ایشان را ندیده اند تأثیر گذار بوده است.

به حق می توان ایشان را تهمینه زمان ما نامید. تهمینه مظهر زیبایی و نماد مادری، نام دختر شاه سمنگان همسر رستم پهلوان و مادر سهراب و به معنی نیرومند و قوی در شاهنامه است. این حس مادری شهبانوی ایران در تمام این چهل و پنج سال گذشته در دوری از ایران، باعث شد که هر روز با تعدادی از جوانان ایرانی در اطراف جهان و ایران در تماس باشند. حتی مجلات و روزنامه های ایرانی را دور از نظر نداشته و با دقت آنان را مطالعه می نمایند.

  فردوسی، حکیم طوس، طبیب زبان پارسی – قسمت 28

گواه این مطلب هدیه بسیار با ارزشمند ایشان بدون اطلاع قبلی به مجله پیام جوان است که با خط مبارک خودشان سردبیر و صاحب امتیاز مجله را مورد تفقد قرار دادند که البته این محبت شامل تمام کارکنان و همراهان این مجله می باشد. حسن دقت نظر ایشان به قدری هیئت تحریره و دیگر همکاران را مورد تشویق قرار داده که با انرژی بیشتر از قبل به ادامه کار تشویق شوند.

بسیاری از پادشاهان و ملکه ها بعد از خروج از این موقعیت برای همیشه از یادها رفته اند ولی شهبانوی ایران همچنان مادری دلسوز در قلب تک تک ایرانیان حضور دارند و اکثریت مردم ایران و مخصوصاً جوانان آرزو دارند که بار دیگر ایشان را پذیرا در بام میهن شوند. وجود و حضور ایشان با این همه خصوصیات مادری و دلسوزی برای ایرانیان نعمتی است که کمتر مردمی از نقاط دیگر جهان از آن برخوردار می باشند. از این رو علیا حضرت شهبانوی ایران را می توان مادر ایران زمین نامید. به امید آن روز که پذیرای قدوم ایشان در خاک میهن باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان