معرفی بهترین کیف پول‌های ارز دیجیتالی

نویسنده : محمد حسین خیرخواه

محمد حسین خیرخواه

مقدمه
با ورود تکنولوژی بلاک‌چین به عرصه‌های مختلف مانند صنایع فضایی، خودروسازی، کشاورزی، حوزه مالی و … انقلابی در بهبود سرعت، امنیت و حذف واسطه‌ها شکل گرفت. اکوسیستم رمز ارزها (ارزهای دیجیتال، ارز رمزنگاری شده، کریپتوکارنسی) که یکی از حوزه‌های فعال و سودمند استفاده از تکنولوژی بلاک چین است، در دهه گذشته بسیار قدرتمند پا به عرصه نهاده است. به‌طوری که این روزها اگر زمانی هرچند کوتاه، به آگاهی از اخبار اختصاص دهید، بی‌شک در مورد رمزارزها خبرهای متعددی دریافت می‌کنید. اما اگر قصد سرمایه‌گذاری بر روی رمز ارزها را دارید، موضوع مهمی که علاوه‌بر آگاهی از نکات مهم پیش از سرمایه‌گذاری باید بدانید، انتخاب کیف‌پول مناسب است. در این مطلب، ابتدا تعریفی از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال ارائه شده است. سپس به طرز کار آن‌ها و معرفی چند کیف‌پول مناسب برای استفاده در ایالات متحده پرداخته شده است.

کیف‌ پول ارز دیجیتال چیست؟

در ابتدا باید یادآور شویم که اگر تصور می‌کنید رمزارزهای شما در کیف‌پول ارز دیجیتال نگهداری می‌شود، در اشتباه هستید. این کیف‌پول‌ها صرفا کلید عمومی و کلید خصوصی را ذخیره می‌کنند. (درباره کلید عمومی و خصوصی در ادامه توضیح ارائه شده است).

در دنیای رمزارزها، استفاده از کیف پول ارز دیجیتال برای نگهداری از آن‌ها لازم است. درست همانند آن‌چه که در رابطه با پول سنتی (ارز فیات) انجام می‌دهیم. شما دارایی‌ها خود را در حساب بانکی خود نزد بانک نگهداری می‌کنید.

حال اگر بخواهیم تعریفی جامع از کیف‌پول ارز دیجیتال ارائه کنیم، می‌توان گفت:

کیف پول‌های ارز دیجیتال یک نرم‌افزار است که کلید‌های عمومی و خصوصی را ذخیره و با طیف گسترده‌ای از بلاک‌چین‌ها در ارتباط و تعامل است. با در اختیار داشتن این کیف‌پول‌ها می‌توانید انواع رمزارز‌ها را ارسال و یا دریافت کنید.

نحوه کار کیف پول ارز دیجیتال

اگر تصمیم به استفاده از کیف‌پول‌های ارز دیجیتال را دارید، آگاهی از نحوه کار آن‌ها بسیار اهمیت دارد.

  سقوط سنگین قیمت رمزارزها - دوشنبه ۲۹ شهریور

هنگامی که شخصی بیت‌کوین، اتریوم، سولانا و یا هر رمزارز دیگری را به کیف‌پول ارز دیجیتال شما ارسال می‌کند، در واقع هیچ کوینی جابه‌جا نشده است. کاری که در این میان انجام می‌شود این است که شخص ارسال کننده، مالکیت رمزارز مدنظر را به آدرس کیف‌پول شما منتقل می‌کنند. به بیان دیگر، شخص تایید می‌کند که مالکیت رمزارز مدنظر روی بلاک‌چین، دیگر متعلق به آدرس فرد نیست، بلکه به شما تعلق دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، برای انجام این فرآیند، به دو کلید خصوصی و عمومی نیاز است.

کلید خصوصی و عمومی به چه معناست؟

کلید عمومی، مجموعه‌ای از اعداد و حروف است که توسط کیف‌پول به‌صورت خودکار ایجاد می‌شود.

این در حالی است که کلید خصوصی، مجموعه‌ای از اعداد و حروف است که تنها صاحب کیف‌پول ارز دیجیتال از آن اطلاع دارد.

برای درک بهتر تفاوت کلید عمومی و خصوصی یک مثال ملموس‌تر ارائه می‌کنیم؛

فرض کنید که کیف‌پول ارز دیجیتال شما مانند آدرس ایمیل شما است. برای اینکه ایمیل دریافت کنید، نیازمند این هستید که آدرس ایمیل خود را در اختیار دیگران بگذارید. در رابطه با کیف‌پول ارز دیجیتال، کلید عمومی مانند آدرس ایمیل است، اگر آن را در اختیار دیگران قرار دهید چالش امنیتی برای دارایی شما ایجاد نمی‌شود. از طرفی کلید خصوصی مانند پسورد ایمیل شماست که به هیچ وجه نباید در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد.

انواع کیف‌پول ارز دیجیتال

کیف‌پول‌های ارز دیجیتال به‌طور کلی در دو گروه دسته‌بندی می‌شوند؛ کیف‌پول‌های گرم (Hot wallet) و کیف‌پول‌های سرد (Cold Wallet).
تفاوت اساسی بین این دو گروه در اتصال به اینترنت است. کیف‌پول‌های گرم همواره به اینترنت متصل هستند و کیف‌پول‌های سرد به‌صورت آفلاین از دارایی‌های دیجیتال محافظت می‌کنند. در ادامه به بررسی هریک می‌پردازیم.

کیف پول گرم

کیف‌پول‌های گرم مانند یک ابزار دیجیتالی همواره آنلاین عمل می‌کنند. در واقع نرم‌افزارهایی هستند که قادرند تا از طریق تلفن هوشمند و یا کامپیوتر عملیات تبادل رمزارز را انجام دهند. از مزیت‌های در خور توجه این کیف‌پول‌ها سرعت بالا در انجام تراکنش است. از طرفی ممکن است در معرض حملات سایبری نیز قرار گیرند، چرا که همواره آنلاین عمل می‌کنند.

  سلسله مقالات “مولوی، معلم بلخی، شمس شعر شرقی” (۱۳)

کیف‌پول سرد

کیف‌پول‌های سرد دارایی‌های شما را (کلید عمومی و خصوصی) بر روی یک دستگاه سخت‌افزاری نگهداری می‌کنند. آن‌ها معمولا از طریق اتصال به درگاه USB سیستم شما، برای تبادل رمز ارز عمل می‌کنند. اساسا کیف‌پول‌های سرد در برابر حملات سایبری غیرقابل نفوذ هستند، مگر اینکه دستگاه سخت‌افزاری در اختیار فرد دیگری قرار بگیرد و سعی کند تا به‌نحوی رمز‌ آن را بشکند.

لیستی از بهترین کیف‌پول‌های ارز دیجیتال

کوین‌بیس (Coinbase)

کیف‌پول Coinbase یکی از بهترین کیف‌پول‌ها برای کسانی است که به تازگی قدم به عرصه رمزارزها گذاشته‌اند. این کیف‌پول نرم‌افزاری رابط کاربری بسیار آسان و به‌دور از پیچیدگی دارد و امکان تعامل با اکثر حساب‌های بانکی را دارا است. همچنین، کیف‌‌پول Coinbase امکان ذخیره توکن‌های غیرمثلی (NFT) را نیز دارد و بیش‌ از ۵۰۰ ارز دیجیتال را پشتیبانی می‌کند. نکته بسیار مثبت این کیف‌پول، پشتیبانی صرافی مشهور Coinbase از آن است.
لازم به توضیح است که بدانید برای استفاده از کیف‌پول Coinbase، الزامی به داشتن حساب کاربری در صرافی Coinbase وجود ندارد. همچنین، کلید خصوصی شما در دستگاه خودتان ذخیره می شود، نه سرور‌های صرافی Coinbase، به همین دلیل جای هیچ نگرانی برای فریز شدن دارایی توسط این صرافی وجود ندارد.

لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

این کیف‌پول به‌عنوان یکی از بهترین‌ کیف‌پول‌های آفلاین شناخته می‌شود. پشتیبانی از طیف وسیعی از رمزارزها، استاندارد امنیتی بسیار بالا و امکان تبادل با موبایل از جمله مزیت‌های کیف‌پول لجر نانو ایکس هستند.

اولین نسخه از این کیف‌پول، لجر نانو اس (Ledger Nano S) نام داشت که در زمان معرفی، یکی از امن‌ترین کیف‌پول‌های سخت‌افزاری شمرده می‌شد. این کیف‌پول بیش از ۱,۸۰۰ رمزارز را پشتیبانی می‌کند. لازم به توضیح است که این کیف‌پول نسبت به دیگر کیف‌پول‌های سخت‌افزاری قیمت بیشتری دارد. همچنین استفاده از تکنولوژی بلوتوث، سبب گمانه زنی در مورد خلاء امنیتی این کیف‌پول شده است.

  اتریوم؛ خاطره‌ای خوش یا رقیبی ماندگار؟

اگزودوس (Exodus)

یکی از بهترین کیف‌پول‌ها برای استفاده از طریق دسکتاپ، کیف‌پول اگزودوس است. سرعت در انجام تراکنش‌ها و روش استفاده بسیار آسان، از جمله مزیت‌های این کیف‌پول هستند. همچنین از دیگر مزایای اگزودوس، پشتیبانی از ۱۴۵ رمزارز است که علاوه‌بر آلت‌کوین‌های مطرح مانند اتر و لایت‌کوین، از میم‌کوین‌هایی مانند شیبا اینو نیز، پشتیبانی می‌کند.

ترزور (Trezor)

این‌ نام، یکی از شناخته شده‌ترین برندها در دنیای رمز ارزها است که اولین کیف‌پول سخت‌افزاری را معرفی کرد. قیمت مناسب و ضریب امنیتی بسیار بالا از مهم‌ترین مزایای این کیف‌پول هستند. از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که ترزور از تعداد محدودی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کند. پس اگر قصد استفاده از کیف‌پول ترزور را دارید، حتما به این محدودیت توجه کافی داشته باشید.

اتمیک (Atomic Wallet)

کیف‌پول اتمیک، بسیار محبوب است. علت آن پشتیبانی بیش از ۳۰۰ رمزارز و استفاده آسان است. همچنین کاربران نیازی به ایجاد حساب کاربری برای استفاده از آن ندارند. دارای پشتیبانی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته است و از یک قابلیت خاص به‌نام Atomic Swap برخوردار است. با استفاده از این ویژگی، امکان تبادل در صرافی‌های غیرمتمرکز از طریق کیف‌پول اتمیک فراهم است.

سخن پایانی

با توجه به روند رو به‌ رشد استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در زندگی روزمره، انتخاب و بهره ‌بردن از یک کیف‌پول ارز دیجیتال، بسیار حائز اهمیت است. اما نکته بسیار مهم پیش از ورود به این عرصه، تحقیق، مطالعه و بررسی تمام جوانب است. انتخاب کیف‌پول مناسب برای نگهداری از دارایی‌های دیجیتال شما مستلزم این است که هدف خود از سرمایه‌گذاری را بدانید، استراتژی مناسبی اتخاذ کنید و با صبوری به رشد در این بازار ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان