• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • آمریکا مانع عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد؛ وتوی قطعنامه در شورای امنیت

آمریکا مانع عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل شد؛ وتوی قطعنامه در شورای امنیت

پیام جوان: در اقدامی که تنش‌ها را در منطقه افزایش می‌دهد، ایالات متحده روز پنجشنبه با وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل، مانع از عضویت کامل “فلسطین” در این نهاد بین‌المللی شد.

این قطعنامه که می‌توانست مسیر تشکیل کشور مستقل فلسطینی را هموار کند، با ۱۲ رای موافق روبرو شد، اما وتوی آمریکا مانع از تصویب آن شد. بریتانیا و سوئیس نیز در این رای‌گیری ممتنع کردند.

قطعنامه پیشنهادی از مجمع عمومی سازمان ملل که متشکل از ۱۹۳ عضو است، خواستار به رسمیت شناختن “فلسطین” به عنوان عضو جدید بود.

ایالات متحده: مذاکره، نه وتو

آمریکا در توجیه وتوی خود استدلال کرد که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی باید از طریق مذاکرات مستقیم بین اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطینی انجام شود و نه از طریق اقدام یکجانبه شورای امنیت یا سازمان ملل.

راه حل دو کشوری، همچنان اولویت

با وجود وتوی آمریکا، دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، همچنان بر حمایت خود از راه حل دو کشوری و تشکیل کشور فلسطینی تاکید کرده است. او پیشنهاد تشکیل یک “تشکیلات خودگردان اصلاح‌شده” در کرانه باختری و غزه را به عنوان راه حلی برای پایان دادن به جنگ غزه ارائه داده است.

تلاش‌های فلسطین در سایه تنش‌ها

تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد در حالی صورت می‌گیرد که شش ماه از جنگ بین اسرائیل و حماس در نوار غزه می‌گذرد و همزمان اسرائیل به گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری رود اردن ادامه می‌دهد.

فلسطین: عضوی ناظر، به دنبال عضویت کامل

تشکیلات خودگردان فلسطینی در حال حاضر به عنوان یک عضو ناظر غیرعضو در سازمان ملل شناخته می‌شود. برای عضویت کامل، ابتدا باید شورای امنیت آن را تایید کند و سپس به تصویب مجمع عمومی برسد.

  South Korea: North Korea fires an unidentified projectile

سابقه تلاش‌ها برای عضویت

تشکیلات خودگردان فلسطینی برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ درخواست عضویت کامل در سازمان ملل را ارائه کرد، اما این درخواست در شورای امنیت مورد بررسی قرار نگرفت. با این حال، مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۲ به فلسطینی‌ها جایگاه ناظر را اعطا کرد.

واکنش‌ها به وتوی آمریکا

وتوی آمریکا در رای‌گیری عضویت فلسطین در سازمان ملل با واکنش‌های متعددی از سوی مقامات فلسطینی، کشورهای عربی و برخی سازمان‌های بین‌المللی روبرو شده است. بسیاری این اقدام را مانعی در مسیر صلح و حل و فصل مناقشه اسرائیل و فلسطین می‌دانند.

آینده عضویت فلسطین در هاله‌ای از ابهام

با وتوی آمریکا، به نظر می‌رسد عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نباشد. هنوز مشخص نیست که فلسطینی‌ها چه اقداماتی را برای پیگیری این خواسته خود انجام خواهند داد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان