موج مهاجرت پزشکان: تناقض‌ها و تبعات

پیام جوان: رسانه‌های ایران از افزایش ۲۰۰ درصدی درخواست پزشکان برای دریافت اوراق و نامه‌های اداری مورد نیاز برای مهاجرت خبر می‌دهند. این آمار در حالی منتشر می‌شود که وزارت بهداشت مجوز پذیرش مستقیم اتباع بیگانه در رشته‌های فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) به عنوان دستیار بین‌الملل در دانشگاه‌های علوم پزشکی را صادر کرده است.

گواهی CGS و آمار فزاینده متقاضیان

یک منبع آگاه در سازمان نظام پزشکی ایران به روزنامه اعتماد می‌گوید که تا نیمه اول امسال، تعداد درخواست پزشکان برای دریافت گواهی حرفه‌ای CGS (تایید حسن صلاحیت علمی و شغلی) حدود ۲۰۰ درصد افزایش یافته است.

تبعات مشکلات صنفی و معیشتی

در حالی که شاهد موج فزاینده مهاجرت پزشکان هستیم، تبعات مشکلات صنفی و معیشتی در این جامعه کماکان ادامه دارد. وب‌سایت خبرآنلاین به نقل از تحقیقی از انجمن پزشکی دانشگاه تهران، از افزایش ۵ برابری نرخ خودکشی در جامعه پزشکی ایران در دو سال گذشته خبر می‌دهد.

پذیرش دستیاران بین‌الملل: تناقضی آشکار

در همین حال، خبرگزاری ایسنا از صدور مجوز پذیرش مستقیم اتباع بیگانه در رشته‌های فوق تخصصی و تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) به عنوان دستیار بین‌الملل در دانشگاه‌های علوم پزشکی توسط وزارت بهداشت خبر می‌دهد. این تناقض آشکار، نشان‌دهنده عدم وجود برنامه‌ریزی جامع برای مدیریت بحران مهاجرت پزشکان است.

خالی ماندن صندلی‌های آزمون دستیاری

علی جعفریان، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی تهران، از تداوم موج مهاجرت کادر پزشکی و درمانی ایران به کشورهای دیگر خبر داده و گفته بود که از جمله تبعات آن، خالی ماندن ۸۰۰ صندلی در آزمون دستیاری امسال بوده است.

میل به مهاجرت ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران

  ابراهیم رئیسی: مستقل به صحنه آمده‌ام

رصدخانه مهاجرت ایران که زیر مجموعه دانشگاه شریف تهران است، در خرداد ماه ۱۴۰۱ آماری منتشر کرد که نشان می‌داد ۷۳ درصد پزشکان و پرستاران به دلیل مشکلات کشور و وضعیت اقتصادی ایران، تمایل به مهاجرت دارند.

افزایش چشمگیر تقاضا برای مهاجرت پزشکان، تناقض در سیاست‌های وزارت بهداشت، تبعات منفی مشکلات صنفی و معیشتی، و خالی ماندن صندلی‌های آزمون دستیاری، زنگ خطری برای آینده نظام سلامت کشور است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان