• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • ارتباط بین فشار خون بالا و خستگی بدن

ارتباط بین فشار خون بالا و خستگی بدن

پیام جوان: خواب‌آلودگی یا خستگی بیش از حد در طول روز می‌تواند از علائم فشار خون بالا باشد؛ همچنین خستگی یک عارضه جانبی رایج است که با برخی از داروهای فشار خون مانند مسدود کننده های بتا مرتبط است.

به گزارش فرتاک، این مقاله به ارتباط بین فشار خون بالا و احساس خستگی می پردازد. همچنین خواهید آموخت که چه زمانی باید برای این علائم به پزشک مراجعه کنید و چگونه می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا و خستگی مرتبط را کاهش دهید.

محدوده فشار خون طبیعی چیست؟
اندازه گیری فشار خون شامل دو عدد است: سیستولیک فشار خون (عدد بالا) فشاری که خون به دیواره های رگ ها می آورد. دیاستولیک فشار خون (عدد پایین) اندازه گیری فشار در شریان ها بین ضربان قلب است.

طبق گفته انجمن قلب آمریکا (AHA)، فشار خون طبیعی ۱۲۰ میلی متر جیوه (mmHg) سیستولیک و ۸۰ میلی متر جیوه دیاستولیک است که معمولاً به عنوان “۱۲۰ روی ۸۰” گفته می شود. جدول زیر بازه ی فشار خون طبیعی و غیر طبیعی را مشخص می کند:

مراحل فشار خون
۱۲۰/۸۰ میلی متر جیوه یا کمتر طبیعی ۱۲۰-۱۲۹ mmHg/80 mmHg یا کمتر نسبتا طبیعی ۱۳۰-۱۳۹ میلی متر جیوه سیستولیک یا دیاستولیک ۸۰-۸۹ میلی متر جیوه است مرحله ۱ فشار خون بالا (خفیف) ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه یا بالاتر مرحله ۲ فشار خون بالا (متوسط) ۱۸۰/۱۲۰ میلی متر جیوه یا بالاتر بحران فشار خون (به دنبال مراقبت های اورژانسی باشید)

آیا فشار خون بالا شما را خسته می کند؟
ممکن است فشار خون بالا شما را خسته کند، اما نشانه قابل اعتمادی از این وضعیت نیست. فشار خون بالا معمولاً هیچ علامت فیزیکی ایجاد نمی کند. تنها راه برای اطلاع از فشار خون بالا این است که تحت نظز یک پزشک باشید. برخی از دستگاه های ردیابی سلامت نیز می توانند به شما بگویند که آیا فشار خون شما بالا است یا خیر.

  این مواد غذایی می توانند باعث ایجاد آکنه شوند

برخی از افراد مبتلا به فشار خون بالا دچار خستگی می شوند که ممکن است به خود بیماری یا دلایل دیگر مرتبط باشد. در صورت عدم درمان، فشار بالای دیواره رگ های خونی می تواند باعث آسیب و منجر به مشکلات سلامتی شدید از جمله سکته مغزی، حمله قلبی و بیماری کلیوی شود.

اگر فشار خون بالا دارید و احساس خستگی می کنید، بیشتر به دلیل سایر عوامل موثر است:

سبک زندگی
فشار خون شما تحت تأثیر رژیم غذایی و وضعیت هیدراتاسیون و همچنین سایر جنبه های سبک زندگی شما قرار دارد. به عنوان مثال:

ننوشیدن آب کافی، نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی های کافئین دار و رژیم غذایی پر نمک می تواند به فشار خون بالا و همچنین خستگی دامن بزند.

اضافه وزن یا چاقی نیز با فشار خون بالا مرتبط است. نداشتن وزن طبیعی که از سلامتی شما حمایت کند نیز می تواند باعث احساس خستگی و بی حالی شود.

کم تحرکی یا ورزش نکردن زیاد نیز می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. اگر آمادگی جسمانی ندارید، ممکن است استقامت چندانی نداشته باشید و حتی زمانی که فعالیت های روزانه خود را انجام می دهید بیشتر احساس خستگی کنید.

سیگار کشیدن، استفاده از الکل یا مصرف مواد دیگر نیز می تواند بر فشار خون شما تأثیر بگذارد و آن را بالاتر از حد طبیعی کند. این مواد همچنین می توانند باعث ایجاد احساس خستگی در شما شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان