• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • خطر کمتر بیماری قلبی عروقی با مصرف فیبر غلات

خطر کمتر بیماری قلبی عروقی با مصرف فیبر غلات

پیام جوان: همه فیبرهای غذایی فایده یکسانی ندارند؛ فیبرغلات، و نه فیبرهای میوه یا سبزیجات، با التهاب کمتر مرتبط هستند. فیبر غلات با خطر کمتر بیماری قلبی عروقی مرتبط است.

به گزارش مهر و به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشکده میلمن کلمبیا بررسی کردند که آیا مصرف فیبرغذایی با کاهش التهاب در افراد مسن مرتبط است و آیا فیبررابطه معکوس با بیماری‌های قلبی عروقی دارد یا خیر.

نتایج نشان داد که فیبر کل، و به طور خاص فیبر غلات، و نه فیبر میوه یا سبزیجات، به طور مداوم با التهاب کمتر و بروز بیماری قلبی عروقی کمتر مرتبط است. تاکنون اطلاعات محدودی در مورد ارتباط بین فیبر و التهاب در میان افراد مسن وجود داشته است که در مقایسه با افراد جوان دارای میزان بالاتر التهاب هستند.

این تحقیق شامل داده‌هایی از یک گروه بزرگ و مشخص از افراد مسن، با داده‌های دقیق در مورد دریافت رژیم غذایی، التهاب، و ابتلاء به بیماری قلبی عروقی است.

از ۴۱۲۵ بزرگسالی که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۰ در مطالعه سلامت قلب و عروق ثبت نام کردند، شرکت کنندگان یک پرسشنامه در مورد رژیم غذایی دریافت کردند که در هنگام ثبت نام برای افرادی که بیماری قلبی عروقی نداشتند اجرا شد و سپس از لحاظ ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی (سکته مغزی، انفارکتوس میوکارد، و مرگ آترواسکلروتیک قلبی) تا ژوئن ۲۰۱۵ پیگیری شدند. نمونه‌های خون برای نشانگرهای التهاب مورد بررسی قرار گرفتند.

دکتر «روپاک شیواکوتی»، استادیار اپیدمیولوژی از دانشکده میلمن کلمبیا، گفت: «مصرف بیشتر فیبر رژیمی با کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است. یک فرضیه رایج این است که مصرف فیبر بیشتر التهاب را کاهش می‌دهد و متعاقباً منجر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود. اما یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که یک نوع خاص از فیبر غذایی یعنی فیبر غلات و نه فیبر میوه یا سبزیجات با التهاب کمتر مرتبط است.»

  خواص درمانی ماست برای سلامت قلب و کاهش فشار خون

اگرچه داده‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد فیبر به طور کلی ممکن است با بهبود عملکرد روده، اصلاح رژیم غذایی و سیری (به عنوان مثال، کاهش مصرف چربی)، و بهبود متابولیسم پروفایل لیپید و گلوکز، اثرات ضد التهابی داشته باشد، اما این داده‌ها در مورد فیبر غلات صدق می‌کند و نه فیبر میوه و سبزیجات.»

محققان بر انجام مطالعات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان