• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • صدور مجوز مصرف دو واکسن خارجی توسط وزارت بهداشت

صدور مجوز مصرف دو واکسن خارجی توسط وزارت بهداشت

سازمان غذا و دارو از دریافت مجوز مصرف اضطراری واکسن‌های آسترازنکا و بهارات هند از کمیسیون ماده بیست وزارت بهداشت خبر داد. اعلام شده واکسن وارداتی آسترازنکا از کشورهای کره جنوبی و روسیه خریداری خواهد شد.

دی ماه امسال بود که سازمان نظارت و کنترل بر داروهای هند به واکسن‌های تولید شرکت استرازنکا و دانشگاه آکسفورد و نیز شرکت هندی بهارات بایوتک مجوز اضطراری داد و خود را برای گسترده‌ترین برنامه واکسیناسیون کرونا در دنیا آماده کرد. حال تقریبا بعد از گذشت یک ماه از این موضوع، مجوز مصرف اضطراری این دو واکسن هندی توسط وزارت بهداشت صادر شده است.

«حیدر محمدی» مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، درباره آخرین وضعیت واردات واکسن‌های کرونا از خارج از کشور به فارس گفته که واکسن‌های آسترازنکا و بهارات هند روز گذشته مجوز مصرف اضطراری از کمیسیون ماده بیست وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند: «پرونده و مستندات این واکسن توسط کارشناسان سازمان غذا و دارو مطالعه شد و پس از «اسپوتنیک وی» مجوز مصرف اضطراری دریافت کردند.»

به گفته محمدی آسترازنکا شرکت چندی ملیتی است و یک شرکت انگلیسی صرف نیست، او تاکید کرده بخشی از تحقیقات این واکسن توسط آکسفورد انجام شده، بخشی از تولید این واکسن توسط کشور سوئد انجام شده و بخش دیگر تحقیقات و تولید آن توسط سایر کشورها نظیر هند انجام می‌شود.

محمدی با بیان اینکه واکسن آسترازنکا در ۷ کشور دنیا تولید می‌شود تاکید کرده واکسنی که به ایران وارد می‌شود از کشورهای آمریکا، انگلیس و یا فرانسه نیست: «کشورهای انگلیس، هند، روسیه و کره جنوبی از جمله کشورهایی هستند که این واکسن را تولید می‌کنند. بر اساس نظر رهبری خرید واکسن کرونا از کشورهای آمریکا، انگلیس و فرانسه ممنوع است و این واکسن‌ها نباید در این کشورها تولید شده باشند، بر همین اساس سازمان غذا و دارو نیز مقرر کرد در صورت واردات این واکسن، واکسنی را وارد خواهد کرد که در این کشورها تولید نشده باشد.»

  مصرف قهوه رشد نوجوانان را کاهش می‌دهد؟

او اعلام کرده در صورت واردات واکسن از این شرکت، محصولات آن از کشورهای کره جنوبی و روسیه خریداری خواهد شد. محمدی با بیان اینکه این واکسن، هم از طریق قرارداد کواکس و هم به صورت مستقیم خریداری خواهد شد گفت: »هنوز مشخص نیست که چند دوز از این واکسن به کشور وارد می‌شود.»

همانطور که گفته شد واکسن آکسفورد یا همان واکسن استرازنکا توسط چندین کشور تولید می‌شود و اعلام شده که ۵۰ میلیون واکسن در ماه از آن تولید خواهد شد. شرکت بهارات بایوتک در هند نیز خبر داده که هدفش تولید ۲۰۰ میلیون واکسن در سال است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان