• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • معاون درمان وزارت بهداشت: افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌ها، جبران عقب‌ماندگی از تورم و مطالبه قدیمی جامعه پزشکی

معاون درمان وزارت بهداشت: افزایش ۴۶ درصدی تعرفه‌ها، جبران عقب‌ماندگی از تورم و مطالبه قدیمی جامعه پزشکی

پیام جوان: سعید کریمی در گفتگو با ایسنا، افزایش تعرفه‌های پزشکی در سال آینده را “جبران عقب‌ماندگی از تورم” و “مطالبه دیرینه” جامعه پزشکی دانست و انتقاد از این موضوع را “نگاه مغرضانه” خواند. وی تأکید کرد که پایین بودن تعرفه‌ها به معنای “دست بردن در جیب مردم” است.

توجیه افزایش تعرفه‌ها با وجود مخالفت با افزایش حقوق و دستمزد:

کریمی با اشاره به پایین بودن تعرفه‌ها در سال‌های گذشته و افزایش هزینه‌ها با نرخ تورم، مدعی شد که این افزایش برای جبران فاصله تورم و حق ویزیت و جبران عقب‌ماندگی آن ضروری است.

این در حالی است که همین دولت با افزایش حداقل حقوق و دستمزد کارکنان دولت و کارگران متناسب با تورم مخالف است.

تناقض افزایش تعرفه‌ها با سهم ناچیز بهداشت و درمان در سبد هزینه‌ها:

در شرایطی که تورم، سهم بهداشت و درمان را در سبد هزینه‌های مردم به حداقل رسانده و دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش حقوق را کمتر از ۲۰ درصد در نظر گرفته، افزایش ۴۶ درصدی تعرفه پزشکی برای سال آینده توجیه می‌شود.

نگرانی از تبعیض در افزایش تعرفه‌ها و حقوق:

کارشناسان معتقدند جبران خسارت ناشی از تورم از طریق افزایش حقوق و دستمزد اقدامی مفید است، اما تبعیض در این زمینه قابل قبول نیست. تعرفه‌های پزشکی نیز به نوعی دستمزد محسوب می‌شوند، اما به دلیل پرداخت توسط مردم و نه دولت و بخش خصوصی، با افزایش آن موافقت می‌شود.

افزایش تعرفه‌ها، راهی برای جبران کمبود بودجه دولت؟

منتقدان معتقدند افزایش تعرفه پزشکی درآمد بیمارستان‌ها را بالا می‌برد و به نوعی نیاز بودجه‌ای دولت را نیز پوشش می‌دهد. به باور آنها، اگر قرار بود تعرفه از خزانه پرداخت شود، با این افزایش موافقت نمی‌شد.

  Protests in Istanbul over election re-run

زیرمیزی، معلول پایین بودن تعرفه‌ها یا ریشه در مشکلات ساختاری؟

روزنامه کیهان در ۱۵ دی ماه، پایین بودن تعرفه را عامل بروز “زیرمیزی” در شبکه درمان دانست و بر ضرورت رفع زیرساخت‌ها و ریشه مشکلات تأکید کرد.

هزینه‌های درمان، تهدیدی برای قشر متوسط:

افزایش تعرفه‌های پزشکی و مقاومت در برابر افزایش حقوق و دستمزد در حالی صورت می‌گیرد که هزینه‌های درمان در ایران حتی قشر متوسط را نیز تهدید می‌کند.

خطر سقوط به زیر خط فقر با ابتلا به بیماری‌های صعب‌العلاج:

روزنامه تجارت نیوز در ۱۹ مهرماه سال جاری به نقل از مسئولان دولتی نوشت که ابتلا یک عضو خانواده به برخی از بیماری‌های صعب‌العلاج، می‌تواند باعث سقوط کل خانواده به زیر خط فقر شود.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان