• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • در ادامه آبان ۹۸؛ حکم پنج سال زندان برای یک دانشجوی دانشگاه تهران

در ادامه آبان ۹۸؛ حکم پنج سال زندان برای یک دانشجوی دانشگاه تهران

کامیار ذوقی، دانشجوی رشته انسان‌شناسی در دانشگاه تهران و از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به چهار سال حبس تعلیقی و یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز شنبه ۲۴ آبان گزارش داد که بر اساس رای بدوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، کامیار ذوقی به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» در مجموع به پنج سال زندان محکوم شده است.

آقای ذوقی روز دوشنبه ۲۷ آبان ماه ۹۸ در جریان اعتراضات سراسری پارسال موسوم به «اعتراضات آبان‌ماه» بازداشت و در تاریخ ۱۶ آذر ماه ۹۸ به قید وثیقه موقتا از زندان اوین آزاد شده بود.

در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ که سال گذشته با حضور مردم در خیابان‌های ده‌ها شهر و اعتراض به سیاست‌های حکومت همراه بود، به روایت خبرگزاری رویترز ۱۵۰۰ نفر کشته شدند. سازمان عفو بین‌الملل تاکنون اسامی ۳۰۴ نفر از قربانیان را منتشر و تاکید کرده است که تعداد جان‌باختگان بیشتر از این برآورد است.

مقام‌های حکومت ایران تاکنون گزارش رسمی و دقیقی درباره آمار جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان این اعتراض‌ها ارائه نداده‌اند و قوه قضاییه کماکان در حال رسیدگی به پرونده معترضان آبان ۹۸ و صدور حکم اعدام و زندان برای بازداشت‌شدگان است.

در همین حال، روز شنبه سه سازمان «با هم علیه اعدام»، «عدالت برای ایران» و «حقوق بشر ایران» اعلام کردند که بهمن‌ماه آینده «دادگاه بین المللی مردمی آبان» ‌را در لاهه هلند برای رسیدگی به سرکوب اعتراض‌های مردم ایران در آبان ۹۸ برگزار می‌‌کنند.

  Dragon power is awesome. But it can’t tell you how to rule.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان