• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • تضییع حقوق کارگران علی‌رغم وجود سامانه جامع روابط کار

تضییع حقوق کارگران علی‌رغم وجود سامانه جامع روابط کار

پیام جوان: گزارش‌های متعددی از رسانه‌های ایران حاکی از آن است که علی‌رغم راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار، کارفرمایان همچنان در تدوین قراردادهای شغلی کارگران تخلف می‌کنند و حقوق آنها را تضییع می‌کنند.

کارگران: قراردادهای از پیش نوشته شده و امضای اجباری

یک کارگر شاغل در یکی از شرکت‌های خدماتی بیمه به خبرگزاری ایلنا گفته است: “بعد از پایان هر سه ماه، یک قرارداد از پیش نوشته شده مقابل ما کارگران می‌گذارند و از ما می‌خواهند امضا کنیم، یعنی به زور و جبر باید امضا کنیم.”

این کارگر ساکن تهران با انتقاد از عدم به رسمیت شناخته شدن خواست و اراده کارگر در تنظیم قراردادها، افزوده است: “برای کارفرما، قانون کار و کارگر هیچ محلی از اعراب ندارد، هر طور که بخواهند قراردادها را تنظیم می‌کنند و کارگران در حکم ماشین امضا هستند.”

سامانه‌ای بی‌ثمر و تزئینی

سامانه جامع روابط کار توسط وزارت کار جمهوری اسلامی با هدف نظارت بر اجرای قانون کار و احقاق حقوق کارگر و کارفرما و به منظور ثبت آنلاین قراردادهای کار کارگران ایجاد شده است.

با وجود گذشت چندین سال از راه‌اندازی این سامانه، کارگران از بی‌ثمر و تزئینی بودن آن سخن می‌گویند.

اخراج آسان‌تر کارگران

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی در اقدامی دیگر، بخشنامه جدیدی مبنی بر نحوه اخراج کارگر در اجرای ماده ۲۷ قانون کار را ابلاغ کرد تا از این پس، اخراج کارگران آسان‌تر از گذشته صورت گیرد.

قراردادهای سفید و امضای اجباری

در برخی از کارگاه‌ها نیز کارفرما ابتدای کار یک “قرارداد کار سفید” مقابل کارگر می‌گذارد و به او می‌گوید “اگر کار می‌خواهی، باید امضا کنی و انگشت بزنی”.

  خط فقر برای یک خانواده ۴ نفره ۲۵ میلیون تومان

مهاجرت کارگران به دلیل ناامیدی

کمبود کارگر این روزها به چالش اصلی کارفرمایان تبدیل شده و میل به مهاجرت در بین کارگران نیز افزایش یافته است.

علت اصلی مهاجرت و کمبود کارگر، مسائل معیشتی عنوان می‌شود و سبد معیشت ماهانه ۳۰ میلیون تومان برآورد شده است.

فقدان سندیکاهای مستقل و نظارت‌های دولتی

به‌دلیل نبود سندیکاها و اتحادیه‌های مستقل کارگری در ایران و فقدان نظارت‌های دقیق و اصولی دولتی بر کارگاه‌ها، همواره بخش قابل توجهی از حقوق کارگران از سوی کارفرما یا نهادهای دولتی نادیده گرفته می‌شود.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان