• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • تحصن صدیقه وسمقی و نرگس محمدی در اعتراض به حجاب اجباری در زندان اوین

تحصن صدیقه وسمقی و نرگس محمدی در اعتراض به حجاب اجباری در زندان اوین

پیام جوان: صدیقه وسمقی، دین‌پژوه منتقد جمهوری اسلامی، در اعتراض به «تحمیل حجاب اجباری در ازای حقوق ابتدایی زندانیان زن» در دفتر زندان اوین تحصن کرده است.

به گزارش منابع خبری، مقامات زندان اوین به دلیل عدم تمکین صدیقه وسمقی به حجاب اجباری، اجازه خروج از بند زنان برای ملاقات با خانواده را به او ندادند. این زندانی سیاسی در اعتراض به این اقدام، در دفتر زندان تحصن کرده است.

خانم وسمقی می‌گوید: «من حاضر نیستم به رفتارهای سخیف و بی‌معنا تن دهم. این که برای ملاقات با خانواده‌ام در زندان، که حق بدیهی من است، چیزی بر سرم بگذارم و از دری عبور کنم تا بتوانم به آنان برسم، سیاستی منحط و سخیف است و من زیر بار آن نمی‌روم.»

او همچنین افزوده است: «مسئولان زندان اوین به نمایندگی از طرف جمهوری‌اسلامی حقوق بدیهی من را در زندان نقض کرده‌اند، همان‌طور که حقوق همه زنان را در جامعه نقض کرده‌اند.»

خانم وسمقی می‌گوید: «جمهوری اسلامی با محروم کردن زنان از حقوقشان در تمام عرصه‌های اجتماعی حتی در دوران زندان می‌کوشد سیاست جاهلانه، غیرمنطقی و سراسر ناموجه خود را بر زنان تحمیل کند که یکی از آنها حجاب اجباری است و این شأن انسانی ملت ایران را پایمال می‌کند.»

این دومین بار در دو هفته گذشته است که مقامات زندان از خروج صدیقه وسمقی از بند زنان جلوگیری می‌کنند.

خانم وسمقی می‌گوید: «رهبری چنین اختیاری ندارد که خط قرمز خود را بر زنان تحمیل کند و حقوق آنان را به این وسیله نقض کند. تمام سیاست‌های سرکوب‌کننده زنان از این خط قرمز رهبری نشأت گرفته است. من زیر بار نمی‌روم.»

  الناز رکابی، ورزشکار ایرانی، در رقابت‌های سنگ‌نوردی آسیا بدون حجاب اجباری شرکت کرد

نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر و دارنده جایزه نوبل صلح نیز در اعتراض به سیاست‌های سرکوبگرانه علیه زنان به این تحصن پیوسته است.

هرانا، ارگان رسانه‌ای مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گزارش می‌دهد که صدیقه وسمقی به دستور هدایت فرزادی، رئیس زندان اوین برای دومین بار از ملاقات با خانواده خود محروم مانده است.

صدیقه وسمقی، دین‌پژوه و فعال سیاسی منتقد حکومت، روز شنبه ۲۶ اسفند در منزلش بازداشت شد. این زندانی سیاسی از حضور در دادگاه انقلاب برای محاکمه سر باز زده و گفته است که «دفاع در این بیدادگاه» معنایی ندارد.

تحصن صدیقه وسمقی و نرگس محمدی در اعتراض به حجاب اجباری، بار دیگر توجه‌ها را به نقض حقوق زنان در ایران جلب کرده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان