• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • جمهوری اسلامی در تنگنای سرکوب: افزایش فشار بر کنشگران حقوق زنان و مخالفان حجاب اجباری

جمهوری اسلامی در تنگنای سرکوب: افزایش فشار بر کنشگران حقوق زنان و مخالفان حجاب اجباری

پیام جوان: در حالی که موج گسترده بازداشت‌ها در ایران ادامه دارد، جمهوری اسلامی فشار بر کنشگران حقوق زنان، مخالفان حجاب اجباری و چهره‌هایی مانند سپیده رشنو را افزایش داده است. این اقدامات در شرایطی صورت می‌گیرد که ده‌ها فعال سیاسی، مدنی و اجتماعی در روزهای اخیر زندانی شده‌اند.

نظام ایدئولوژیک، ترس از فروپاشی:

دکتر حسن نایب هاشم، پزشک و مدافع حقوق بشر، در گفت‌وگو با صدای آمریکا، به تناقضات موجود در رفتار جمهوری اسلامی اشاره می‌کند. او می‌گوید: «نظام خود را مقتدر و شکست‌ناپذیر معرفی می‌کند، اما در عین حال از وضعیت نامناسب خود و احتمال فروپاشی آگاه است. به همین دلیل، در مورد مسائلی مانند حجاب اجباری که برایش جنبه ایدئولوژیک دارد، حاضر به عقب‌نشینی نیست.»

خطوط قرمز نظام و استفاده ابزاری از زنان:

به گفته آقای نایب هاشم، رهبر جمهوری اسلامی چهار خط قرمز دارد که از آنها عقب‌نشینی نخواهد کرد و حجاب اجباری یکی از آنهاست. او می‌گوید: «حتی اگر در برخی موارد شاهد نرمش‌های ظاهری باشیم، در مورد این خطوط قرمز، به‌ویژه حجاب اجباری، به دلیل ترس از پیامدها، هیچ گونه عقب‌نشینی صورت نخواهد گرفت.»

وی در ادامه به تناقض دیگری در رفتار حکومت اشاره می‌کند: «حکومت در مواقعی که به نفعش باشد، از زنان بی‌حجاب به عنوان ابزاری برای نمایش قدرت خود استفاده می‌کند، مانند حضور آنها در راهپیمایی‌های حکومتی و انتخابات. اما در مجموع، به شدت از زنانی مانند سپیده رشنو، سپیده قلیان و نرگس محمدی که با وجود تمام فشارها، بر مواضع خود در دفاع از حقوق زنان و آزادی‌های مدنی پایدار هستند، هراس دارد و با آنها به شدت برخورد می‌کند.»

  Sunscreen enters bloodstream after just one day of use, study says

جمهوری اسلامی در حالی که با چالش‌های متعددی روبروست، به سرکوب فعالان حقوق زنان و مخالفان حجاب اجباری ادامه می‌دهد. این تناقضات در رفتار حکومت، نشان‌دهنده ترس و تزلزل درونی آن و ناتوانی در پاسخگویی به مطالبات جامعه برای آزادی و برابری است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان