• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • بررسی داروهایی که می‌توانند ضربان قلب را افزایش دهند

بررسی داروهایی که می‌توانند ضربان قلب را افزایش دهند

پیام جوان:‌ چندین دارو می توانند بر سیگنال های الکتریکی قلب شما تأثیر بگذارند و ضربان قلب شما را تندتر کنند.

به گزارش انتخاب و به نقل از وب ام دی، چندین دارو می توانند بر سیگنال های الکتریکی قلب شما تأثیر بگذارند و ضربان قلب شما را تندتر کنند. (اصطلاح پزشکی برای ضربان قلب سریع تاکی کاردی است.)

اگر به دلیل مصرف دارو ضربان قلب شما افزایش پیدا کرده باشد، ممکن است موارد زیر را احساس کنید:

سبکی سر یا سرگیجه
تنگی نفس
درد قفسه سینه
تپش قلب

اگر همراه با موارد بالا شرایط زیر را دارید باید با ۱۱۵ تماس بگیرید:

به سختی نفس می کشید
درد قفسه سینه داشته باشید که بیش از چند دقیقه طول کشیده است.

داروهای آسم
بسیاری از داروهای آسم می توانند باعث ضربان قلب سریع شوند، از جمله کورتیکواستروئیدهای استنشاقی، آلبوترول، آگونیست های بتا-۲ طولانی اثر استنشاقی، اصلاح کننده های لکوترین و متیل گزانتین های خوراکی.

آنتی بیوتیک ها
آزیترومایسین (زیتروماکس) آنتی بیوتیکی است که ممکن است ضربان قلب شما را افزایش دهد. سایر آنتی بیوتیک ها مانند لووفلوکساسین، آموکسی سیلین و سیپروفلوکساسین نیز می توانند ضربان قلب شما را تغییر دهند. در صورت ابتلا به بیماری قلبی احتمال وقوع آن حتی بیشتر نیز می شود.

داروهای سرفه، سرماخوردگی و آلرژی
بسیاری از داروهای ضد احتقان بدون نسخه، پسودوافدرین یا فنیل افرین دارند. این موارد می توانند باعث تپش قلب یا افزایش فشار خون شوند.

داروی تیروئید
اگر تیروئید شما هورمون خاصی را به اندازه کافی تولید نمی کند (شرایطی به نام کم کاری تیروئید)، ممکن است دارویی به نام لووتیروکسین (لووتروئید، لووکسیل، سینتروید) را برای جایگزینی آن هورمون مصرف کنید. ضربان قلب سریع یکی از عوارض جانبی احتمالی مصرف آن دارو است.

  علائم هشدار‌دهنده قبل از بروز حمله قلبی

داروهای ضد افسردگی
برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان افسردگی می توانند ضربان قلب شما را افزایش دهند. این موارد شامل مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRIs) مانند دسوونلافاکسین، دولوکستین و ونلافاکسین و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین، کلومیپرامین، دزیپرامین و غیره می شوند.

داروهای گیاهی
برخی از مکمل ها می توانند ضربان قلب را افزایش دهند یا ضربان قلب نامنظم را تحریک کنند. به عنوان مثال می توان به سنبل الطیب، زالزالک، جینسینگ و افدرا اشاره کرد.

چه باید کرد؟
در صورت مشاهده هرگونه تغییر در ضربان قلب خود با پزشک صحبت کنید. اگر این وضعیت به دلیل دارویی است که مصرف می‌کنید، پزشک می‌تواند تغییراتی را ایجاد کند مانند:

دوز مصرفی شما را تغییر دهد.
برای شما داروی دیگری تجویز کند.
نحوه مصرف داروهای شما را تغییر دهد. برای مثال، اگر دارو را به جای مصرف قرص یا مایع تنفس کنید، ممکن است عوارض جانبی کمتری داشته باشید.
پزشک شما همچنین می تواند به شما بگوید که کدام داروهای بدون نسخه کمتر باعث ایجاد مشکلات ریتم قلبی می شوند.

اگر مشکل قلبی دارید، قبل از مصرف هر گونه داروی نسخه ای یا بدون نسخه، با متخصص قلب و عروق صحبت کنید. برخی از داروها و مکمل ها می توانند به تنهایی یا زمانی که آنها را با سایر داروها مصرف می کنید، عوارض جدی ایجاد کنند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان