• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • بررسی جایگزین جدید بدون تزریق، برای آنفلوانزا

بررسی جایگزین جدید بدون تزریق، برای آنفلوانزا

پیام جوان: فلومیست (FluMist) یک نسخه از واکسن آنفلوانزا به شکل اسپری بینی است که برای استفاده افراد دو تا ۴۹ ساله تایید شده است. بنابراین احتمالا در فصل بعدی شیوع آنفلوانزا می‌توانید به جای واکسن از اسپری بینی استفاده کنید.

به گزارش ایتنا به نقل از ایندیپندنت، اگر این درخواست تایید شود، احتمالا افراد واجد شرایط در سال آینده می‌توانند به جای مراجعه به کلینیک یا داروخانه، با استفاده از اسپری بینی واکسن آنفلوانزا خود را در خانه واکسینه کنند.

واکسن فلومیست یک اسپری بینی بدون سوزن است که برای واکسن استاندارد آنفلوانزا جایگزینی محبوب نظر می‌رسد. البته برای تهیه این اسپری همچنان به نسخه پزشک نیاز است.

مالاتی سرینیواسان، دکتر و استادیار بالینی مراقبت‌های اولیه در استنفورد، به وری‌ول‌هلت گفت: «واکسینه کردن تعداد بیشتری از افراد در برابر آنفلوانزا اولویت بهداشت عمومی است. آسان‌تر کردن واکسیناسیون آنفلوانزا با ترفند واکسیناسیون در خانه از میلیون‌ها نفر که احتمالا تمایل ندارند برای واکسیناسیون به مطب پزشک مراجعه کنند، محافظت می‌کند.»

چه کسانی واجد شرایط استفاده از واکسن فلومیست‌اند؟
فلومیست کوادریوارنت (FluMist Quadrivalent) اسپری بینی است که از افراد در برابر دو سویه آنفلوانزای آ و دو سویه آنفلوانزای بی محافظت می‌کند. در حال حاضر، این اسپری برای افراد دو تا ۴۹ ساله تایید شده است.

سرینیواسان گفت: «اگر برای رفتن به کلینیک یا داروخانه زمان ندارید یا از سوزن می‌ترسید، می‌توانید بازی را تغییر دهید و واکسن آنفلوانزا را به شکل اسپری در خانه به خودتان تزریق کنید.»

با این حال این واکسن برای همه مناسب نیست و در موارد زیر توصیه نمی‌شود:

ــ بزرگسالان بالای ۵۰ سال
ــ کودکان دو تا چهار ساله با سابقه آسم یا خس‌خس سینه
ــ کودکان دو تا ۱۷ ساله که به صورت مداوم آسپرین مصرف می‌کنند
ــ‌ افرادی که به واکسن آنفلوانزا واکنش آلرژیک شدید نشان می‌دهند
ــ افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
ــ افرادی که با بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی زندگی یا کار می‌کنند
ــ زنان باردار
ــ کسانی که اخیرا داروهای ضدویروس آنفلوانزا مصرف کرده‌اند

  بهترین و بدترین شیرین کننده چای برای دیابتی ها

آیا فلومیست به اندازه واکسن آنفلوانزا موثر است؟
فلومیست به اندازه واکسن آنفلوانزا موثر است اما اثربخشی هر دو شیوه واکسن و اسپری بینی به نوع ویروسی که در آن سال شیوع پیدا می‌کند، بستگی دارد. به عنوان مثال، در طول شیوع آنفلوانزا اچ‌‌۱ان‌۱ (H1N1) در سال ۲۰۰۹، مشخص شد که فلومیست نسبت به واکسن تاثیر کمتری دارد؛ بنابراین برای فصل آنفلوانزای ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ توصیه نشد.

مشکلات استفاده شخصی از واکسن فلومیست کدام‌اند؟
در حالی که بسیاری از متخصصان از ظهور این پدیده رضایت دارند، هنوز درباره نحوه استفاده این نوع واکسن سوالاتی وجود دارد؛ به‌ویژه درباره دمایی که این واکسن باید در آن نگهداری شود یا در مورد درستی تجویز آن.

سرینیواسان گفت: «نگرانی اصلی من این است که افرادی که نباید واکسن به شکل اسپری بینی مصرف کنند، به جای تزریق واکسن سراغ آن بروند. از طرفی این واکسن باید در جای خنک نگهداری شود اما ممکن است افراد پرمشغله پس از خرید، واکسن را تا چند ساعت در ماشین داغ همراه خود جابه‌جا کنند.»

مشکل دیگر ردیابی میزان واکسیناسیون آنفلوانزا است. سازمان‌های بهداشت عمومی باید تعداد افرادی را که واکسن آنفلوانزا تزریق می‌کنند، بدانند و سوابق آن‌ها را ذخیره کنند. اگر افراد به جای مراجعه به مطب، داروخانه یا کلینیک، واکسن فلومیست را در خانه مصرف کنند، کسب اطلاعات دقیق در این زمینه دشوار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان