• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • خشکی دهان به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

خشکی دهان به چه دلیل ایجاد می‌شود؟

پیام جوان: علت های بسیاری می توانند سبب کاهش تولید بزاق در دهان باشند گاهی یک بیماری و یا گاهی مصرف یک ماده یا داروی خاص این عارضه را به وجود می آورد. بیماری هایی مانند دیابت به دلیل کاهش آب بدن و افزایش ادرار یکی از دلایل شایع ایجاد این مشکل هستند، همچنین بیماری هایی مانند اوریون، کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B12، اختلالات تیروئید می توانند چنین عوارضی را در بدن ایجاد کنند.

علاوه بر این بیماری ها، گاهی برای کنترل یک بیماری شروع به مصرف داروهایی می کنیم که از عوارض آن داروها ممکن است تاثیری بر غدد بزاقی بگذارد و یا باعث کاهش رطوبت بدن شود و در طی آن دهان دچار خشکی شود. داروهایی مانند آنتی هیستامین ها و داروهای فشار خون و همچنین داروهای ادرارآور، داروهای مربوط به بیماری پارکینسون، داروهای شل کننده عضلات، داروهای افسردگی و آرام بخش ها از جمله این داروها هستند که چنین عوارضی را برای بیمار به وجود می آورند. همچنین بیماران سرطانی که تحت پرتو درمانی قرار می گیرند ممکن است احساس خشکی در دهان را داشته باشند، زیرا یکی از عوارض اشعه های پرتو درمانی کاهش رطوبت بدن است.

اما علت دیگری که باعث احساس خشکی دهان می شود مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است، الکل باعث جذب رطوبت دهان می شود و در نتیجه مصرف مداوم آن این عارضه را تشدید می کند. مواد مخدر هم باعث آسیب به غدد تولید کننده بزاق می شود و در طولانی مدت باعث کاهش تولید بزاق می شود که بوی بد دهان را هم به دنبال دارد همچنین مصرف این مواد یکی از دلایل ابتلا به سرطان های دهان محسوب می شود. قرار گرفتن طولانی درمعرض گرما و تشنگی هم باعث کاهش آب بدن و احساس خشکی در گلو و دهان می شود.

  خواب بی‌کیفیت‌تر در افراد نزدیک‌بین

یکی دیگر از علت های خشکی در ناحیه دهان، تنفس با دهان است این اتفاق که بیشتر در زمان مسدود شدن مجاری بینی به دلیل سرماخوردگی و آنفولانزا و یا حساسیت های فصلی ایجاد می شود و همچنین در خواب که برخی از افراد با دهان نفس می کشند باعث می شود که چنین احساسی را تجربه کنند.

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان