• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • آیا مصرف قند در خطر ابتلا به سرطان موثر است؟

آیا مصرف قند در خطر ابتلا به سرطان موثر است؟

پیام جوان: بسیاری از بیماران می‌گویند برای کمک به مبارزه با بیماری سرطان از خوردن شیرینی اجتناب می‌ورزند. با این وجود، علیرغم آن که یک رژیم غذایی سالم مهم است شما نمی‌توانید یک تومور را گرسنه نگه دارید.

به گزارش فرتاک، در طول هشت سالی که “استیسی شاوان” به عنوان متخصص تغذیه سرطان شناسی مشغول به فعالیت بود پرسش‌های زیادی را از بیماران مبتلا به سرطان شنید در این باره که چگونه رژیم غذایی آنان بر بیماری شان تاثیر می‌گذارد. با این وجود، یک پرسش بیش از سایر پرسش‌ها مطرح شده است. آیا مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین باعث تغذیه سلول‌های سرطانی من می‌شود و وضعیت بیماری ام را بدتر می‌کند؟

شاوان که در مرکز سرطان دانشگاه سینسیناتی فعالیت می‌کند می‌گوید: “بیماران سرطانی بسیار آسیب پذیر هستند و برخی از آنان از خوردن غذا وحشت دارند. آنان فکر می‌کنند اگر من از خوردن قند دست بکشم می‌توانم سرطان خود را با گرسنگی دادن از بین ببرم”.

روایت “قند تغذیه کننده سرطان است” به دهه ۱۹۲۰ میلادی باز می‌گردد زمانی که یک فیزیولوژیست آلمانی متوجه شد که برخی از سلول‌های تومور گلوکز بیش تری نسبت به سلول‌های سالم مصرف می‌کنند. اندکی بعد رژیم‌های غذایی با قند پایین به وجود آمدند که مبتکران آن ادعا می‌کردند سرطان را درمان می‌کنند. نظرسنجی‌های اخیر از ایالات متحده و اروپا نشان می‌دهند که حدود یک سوم بیماران سرطانی به طور فعال از مصرف قند اجتناب می‌ورزند.

علیرغم آن که کارشناسان می‌گویند رژیم‌های غذایی حاوی قندهای افزوده بالا ممکن است خطر ابتلا به سرطان را در طول زندگی افزایش دهند حذف تمام قندها در واقع با تومورهای موجود مبارزه نمی‌کند.

  ارتباط بین موز با نفخ شکم در چیست؟

“فیلیپ شرر” پژوهشگر دیابت در دالاس می‌گوید: “بهترین راه برای غذا خوردن در صورت ابتلا به سرطان یا سعی در کاهش خطر ابتلا به آن داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم است”.

نقش قند در خطر ابتلا به سرطان
دکتر شرر می‌گوید قند یک ماده سرطان زا نیست. او اشاره می‌کند که هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که نشان دهد خوردن قند به خودی خود باعث بروز سرطان می‌شود (برخلاف شواهدی که در مورد تاثیر استعمال دخانیات وجود دارد). دکتر “شرر” می‌افزاید:”بسیاری از سرطان‌ها ترجیح می‌دهند از چربی به عنوان منبع انرژی اولیه استفاده کنند بنابراین، حتی این ایده که سرطان‌ها گلوکز را ترجیح می‌دهند کاملا درست نیست”.

با این وجود، شواهد محدود و در عین حال رو به رشدی مصرف بیش از حد قندهای افزوده شده (نوعی که در کلوچه ها، کیک‌ها و نوشابه‌ها یافت می‌شود) را با سرطان مرتبط می‌دانند. برای مثال، نتیجه یک بررسی جامع از مطالعات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ میلادی به چندین مورد اشاره کرد که مصرف قند اضافه شده و نوشیدنی‌های شیرین را با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط می‌کند.

شاوان می‌گوید مشخص شده که مصرف بیش از حد قند باعث ایجاد التهاب مزمن در برخی افراد می‌شود که می‌تواند به سلول‌هایی آسیب برساند که ممکن است سرطانی شوند. هم چنین نشان داده شده مصرف بیش از حد قندهای افزوده باعث کاهش ایمنی می‌شود که می‌تواند به سلول‌های سرطانی اجازه دهد راحت‌تر پخش شوند و مصرف بیش از حد قند می‌تواند متابولیسم را به گونه‌ای تغییر دهد که ممکن است منجر به چاقی و دیابت شود شرایطی که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

  روش هایی برای درمان سرفه‌های شبانه

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان