• Home
  • >
  • زندگی
  • >
  • پیامدهای مخرب مصرف روزانه فست‌فودها

پیامدهای مخرب مصرف روزانه فست‌فودها

پیام جوان: این روزها فست‌فودها در مناطق مختلف جهان به محبوبیت زیادی دست یافته‌اند و بعضی افراد به‌خاطر دسترس‌پذیری راحت این غذاها و همچنین آماده شدن فوری آنها ترجیح می‌دهند که تا چندین بار در هفته یا حتی هرروز از فست‌فودها استفاده کنند. اما فست‌فودها که به‌طور کلی کالری زیادی دارند، گزینه‌های غذایی سالمی نیستند و قطعا مصرف روزانه آنها تصمیم درستی نیست.

به گزارش فرتاک، بیشتر فست‌فودها مقادیر زیادی از چربی‌های اشباع، سدیم و قندهای افزوده را وارد بدن می‌کنند، درحالی که همین ترکیبات از جنبه‌های مختلفی به سلامت ما آسیب می‌رسانند. در ادامه این مطلب می‌توانید مهم‌ترین پیامدهای استفاده روزانه از فست‌فودها را بشناسید.

خطر سکته را افزایش می‌دهید
درحالی که فست‌فودها می‌توانند بخش محدود و ناچیزی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای افراد سالم باشند اما مصرف روزانه آنها توسط افراد کاملا سالم نیز خطر سکته را افزایش می‌دهد. دستورالعمل‌های استاندارد برای دریافت سدیم روزانه معمولا می‌گویند که افراد سالم نباید روزانه بیشتر از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم دریافت کنند، درحالی که فست‌فودها به‌راحتی این میزان را افزایش می‌دهند. دریافت سدیم اضافی به‌طور منظم نیز می‌تواند باعث ابتلا به فشار خون بالا شود و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی و خطر سکته را به‌دنبال داشته باشد.

دچار اضافه‌وزن می‌شوید
مصرف یک برگر همراه با سیب‌زمینی سرخ‌کرده و نوشابه به‌راحتی کالری دریافتی در یک وعده غذایی را از ۱۰۰۰ کیلوکالری بیشتر می‌کند. وقتی که این میزان از کالری مازاد به‌طور منظم وارد بدن شود (مخصوصا برای کسانی که فعالیت بدنی زیادی هم ندارند)، به‌سادگی می‌تواند مشکل اضافه‌وزن را به‌وجود بیاورد.

دریافت فیبر را کاهش می‌دهید
اگر بخش اصلی وعده‌های غذایی شما را غذاهای فست‌فودی تشکیل بدهند، میزان فیبر دریافتی روزانه را به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهید. رژیم غذایی کم‌فیبر هم پیامدهای منفی زیادی برای سلامت بدن دارد که مشکلات گوارشی (ازجمله یبوست) هم جزو آنها هستند. با این‌حال، یک رژیم غذایی سالم و سرشار از فیبر، خطر ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد و احتمال ابتلا به کلسترول خون بالا را هم کمتر می‌کند.

  مواد غذایی مناسب برای انواع پوست را بشناسید

خطر ابتلا به کلسترول خون بالا را افزایش می‌دهید
یکی از مشکلات مهم فست‌فودها، بالا بودن میزان چربی‌های اشباع در آنهاست. در یک رژیم غذایی ساده با ۲۰۰۰ کیلوکالری روزانه، محدودیت روزانه برای دریافت چربی‌های اشباع به ۲۲ گرم می‌رسد. اما واقعیت این است که یک وعده فست‌فود می‌تواند حداقل ۷۵ درصد از این ۲۲ گرم را تکمیل کند، درحالی که گاهی اوقات این میزان به ۱۰۰ تا ۱۵۰ درصد از چربی اشباع مجاز می‌رسد. دریافت بیش‌ازحد چربی اشباع نیز با افزایش کلسترول خون همراه می‌شود و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ـ‌عروقی را بیشتر می‌کند.

ممکن است با کمبود مواد مغذی مواجه شوید
اگر بیشتر غذاهای مصرفی شما را فست‌فودها تشکیل بدهند، به احتمال زیاد بدنتان با کمبود بعضی از مهم‌ترین مواد مغذی مواجه می‌شود. محققان می‌گویند که این کمبود معمولا شامل کلسیم، فیبر، ویتامین D و پتاسیم می‌شود. اگر می‌خواهید که با این کمبودهای تغذیه‌ای مواجه نشوید باید مواد غذایی حاوی این ترکیبات مغذی را به رژیم غذایی روزانه تان اضافه کنید.

خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را بیشتر می‌کنید
مصرف فست‌فود بیشتر از ۲ بار در هفته با افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲، سندرم متابولیک و حتی مرگ در اثر بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. اگر کسی به پیش‌دیابت مبتلا باشد، مصرف فست‌فود قطعا احتمال ابتلای او به دیابت نوع ۲ را بیشتر خواهد کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان