• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • رهبر حوثی‌های یمن: علاوه بر دریای عرب و سرخ و خلیج عدن، کشتی‌های عبوری از اقیانوس هند و دماغه امید‌نیک را هم هدف قرار خواهیم داد.»

رهبر حوثی‌های یمن: علاوه بر دریای عرب و سرخ و خلیج عدن، کشتی‌های عبوری از اقیانوس هند و دماغه امید‌نیک را هم هدف قرار خواهیم داد.»

پیام جوان: عبدالمالک الحوثی رهبر حوثی‌های یمن، روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت:«با گسترش عملیات خود، علاوه بر دریای عرب و سرخ و خلیج عدن، کشتی‌های عبوری از اقیانوس هند و دماغه امید‌نیک را هم هدف قرار خواهیم داد.»

به نقل از صدای آمریکا، او گسترش عملیات تهاجمی به کشتی‌های تجاری را «یک گام بزرگ» توصیف کرد و افزود: «ما عملیات خود را در همین ارتباط آغاز کرده‌ایم.»

حملات موشکی، پهپادی و شهپادی حوثی‌ها به تجارت دریایی که از ماه آبان آغاز شده، شمار زیادی از خطوط حمل و نقل دریایی جهان را مجبور کرده تا برای رسیدن به مقاصد خود، به جای مسیر مقرون‌به‌صرفه دریای سرخ و باب‌المندب، از مسیر طولانی‌تر اقیانوس هند و دماغه امیدنیک عبور کنند که همین امر باعث افزایش نرخ حمل و نقل دریایی و در نهایت افزایش قیمت کالا‌ها برای مصرف‌کنندگان شده است.

رهبر شورشیان حوثی یمن در مورد چگونگی عملی کردن این تهدید در آب‌های اقیانوسی دور از یمن توضیحی نداد اما برخی خبرگزاری‌ها ۲۴ اسفندماه گزارش دادند که گروه حوثی‌های مورد حمایت حکومت ایران در یمن به موشک «هایپرسونیک» دست یافته است.

یک منبع نظامی نزدیک به حوثی‌ها نیز آزمایش موشک «هایپرسونیک را تایید کرد و گفت که این گروه در حال آماده‌سازی برای وارد کردن این موشک‌ها به زرادخانه نظامی خود است.

جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حوزه ارتباطات اما روز پنجشنبه گزارشها درباره مجهز بودن حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی به موشک هایپرسونیک را رد کرد و در پاسخ به پرسش بخش فارسی صدای آمریکا گفت: «آن گزارش‌ها نادرست است. مطلقاً هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که حوثی‌ها به سلاح‌های مافوق صوت دسترسی داشته باشند.»

  ایران و آمریکا؛ جنگ استراتژی‌ها

این درحالی است که شورشیان حوثی طی هفته‌های اخیر چندین بار درباره رونمایی از «سورپرایز» جدید برای جنگیدن با آمریکا و متحدانش در آب‌های منطقه سخن گفته‌اند.

اقدامات مخرب حوثی‌ها در حالی ادامه می‌یابد که بسیاری از حملات این گروه توسط نیروهای آمریکایی یا ائتلاف خنثی شده و شمار زیادی از پایگاه‌های آنها در داخل یمن هدف حملات مستقل یا مشترک ارتش آمریکا و دیگر کشورهای متحد آمریکا قرار گرفته است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، که اندکی پس از آغاز فعالیت خود در دی ۱۳۹۹ حوثی‌ها را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کرده بود، ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ این گروه را دوباره در فهرست «تروریست‌های جهانی به‌طور ویژه تعیین‌شده» قرار داد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان