• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • جزئیات جدیدی از پرونده فساد چای دبش: از رنگ و اسانس تا تغییرات مدیریتی

جزئیات جدیدی از پرونده فساد چای دبش: از رنگ و اسانس تا تغییرات مدیریتی

پیام جوان: رئیس سازمان تعزیرات جمهوری اسلامی در مورد پرونده فساد چای دبش، جزئیات جدیدی را منتشر کرد.

احمد اصانلو در گفتگو با «تجارت نیوز» فاش کرد که شرکت چای دبش، چای فاسد شده وارداتی که حتی مصرف حیوانی هم نداشت را به دُبی منتقل کرده، رنگ و اسانس زده و به عنوان چای خارجی مجددا به ایران وارد کرده است.

اصانلو در ادامه توضیح داد که در ابتدا، چای سنواتی برای استفاده در گلخانه‌ها به اصفهان ارسال شد که به دلیل کیفیت نامناسب، تاثیر منفی بر گیاهان داشت. در نهایت، دولت به بانک ملی مجوز داد که این چای را به شرط صادرات بفروشد.

اما به گفته اصانلو، چای فاسد ایرانی در هیچ جای جهان مشتری نداشت. به همین دلیل، شرکت چای دبش با خرید و ارسال آن به دبی، مجددا به آن رنگ و اسانس اضافه کرد و با بسته بندی جدید به ایران وارد کرد.

این پرونده فساد که در اواخر سال ۱۴۰۲ توسط سازمان بازرسی کشور کشف شد، مربوط به تخصیص ارز به یک شرکت “خاص” برای واردات چای است.

بر اساس گزارش این سازمان، شرکت مذکور در برابر دریافت ۲ میلیارد دلار ارز، کالای مورد نظر را وارد نکرده و در مورد اقلام وارد شده نیز “بیش اظهاری چند برابری” صورت گرفته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که این شرکت در مجموع ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار فساد داشته است.

به گفته سازمان بازرسی کل کشور، این فساد در دولت حسن روحانی شکل گرفت و تا چند ماه پیش در دولت ابراهیم رئیسی نیز ادامه داشت.

همچنین مشخص شده است که مدیران ارشد در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، بهداشت، صمت، بانک مرکزی، گمرک و سازمان استاندارد در این موضوع درگیر بوده‌اند و برای انجام این فساد “تغییرات مدیریتی” نیز صورت گرفته است.

  چندین مدرسه دخترانه در شهرهای کرج، کرمانشاه، سنندج و دزفول هدف حملات گازی/شیمیایی قرار گرفته‌اند

این پرونده بار دیگر موضوع فساد سیستماتیک و ساختاری در جمهوری اسلامی را به میان می‌آورد.

کارشناسان بر این باورند که دولت‌های مختلف در ایران به ابزاری برای پیش‌برد منافع گروه‌ها و نهادهای فرا قوه‌ای تبدیل شده‌اند و فساد به یک معضل ریشه‌دار در نظام جمهوری اسلامی بدل شده است.

مرور روند فسادهای کشف شده در ایران نشان می‌دهد که دست تمامی دولت‌ها به فسادهای اقتصادی فاش شده، آلوده است.

این موضوع، بی‌اعتمادی عمومی به نظام حاکم را به شدت افزایش داده و نارضایتی‌های گسترده‌ای را در جامعه به وجود آورده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان