• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • پسروی آب دریای خزر: بیش از ۱.۵ میلیون مترمربع از سواحل غرب مازندران خشک شد

پسروی آب دریای خزر: بیش از ۱.۵ میلیون مترمربع از سواحل غرب مازندران خشک شد

پیام جوان: مهرداد خزایی پول، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران ـ نوشهر، از خشک شدن بیش از ۱.۵ میلیون مترمربع از سواحل غرب مازندران در پی پسروی آب دریای خزر خبر داد.

نور، نوشهر، تنکابن، عباس آباد، چالوس و رامسر شهرستان‌های ساحلی خطه غربی مازندران هستند که تحت تاثیر این پدیده قرار گرفته‌اند.

پیش از این، علی بیت‌الهی، رئیس بخش «خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی»، در نخستین روز بهمن ماه از تداوم عقب‌نشینی آب دریای خزر خبر داده و این اتفاق را عامل فرونشست در سواحل مازندران و به خطر افتادن بندر امیرآباد اعلام کرده بود.

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست جمهوری اسلامی، نیز در مرداد ماه سال جاری با اشاره به کاهش تراز آب دریای خزر، دلیل این امر را بستن ورودی رودهای خود به دریا توسط کشورهای همسایه عنوان کرده بود.

دریای خزر که به عنوان بزرگترین دریاچه جهان شناخته می‌شود، عمدتاً از طریق رودخانه ولگا تغذیه می‌شود. استفاده بی‌رویه روسیه از منابع آبی این رودخانه برای توسعه محصولات کشاورزی، یکی از عوامل اصلی پسروی آب دریای خزر به شمار می‌رود.

آقای سلاجقه پیش‌تر با استناد به آمار و اطلاعات موجود، از عقب‌نشینی حدود یک متری دریای خزر در ۵ سال گذشته خبر داده و هشدار داده بود که در صورت تداوم این شرایط، دریای شمالی ایران به طور میانگین سالانه ۲۰ سانتی‌متر عقب‌نشینی خواهد کرد.

نگرانی‌ها در مورد پسروی آب دریای خزر فقط به ایران محدود نمی‌شود. در ماه‌های ابتدایی سال جاری، مقامات دولتی قزاقستان نیز از پایین رفتن سطح آب این دریا ابراز نگرانی کردند. به طوری که شهردار شهر بندری آکتائو به دلیل خطرات جدی این رخداد برای صنعت دریایی، در این استان قزاقستان، وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

  بحران اساتید کاربلد در دانشگاه‌ها؛ فراخوان جذب ۳ هزار نفر عضو هیات علمی در کنار اخراج اساتید باسابقه

عواقب پسروی آب دریای خزر می‌تواند بسیار فراتر از خشک شدن سواحل باشد. این پدیده می‌تواند به بروز مشکلاتی مانند فرونشست زمین، از بین رفتن تنوع زیستی، و اختلال در فعالیت‌های اقتصادی و گردشگری در منطقه منجر شود.

همکاری بین‌المللی و اتخاذ تدابیر مناسب برای مدیریت منابع آبی مشترک، از جمله رودخانه ولگا، ضرورتی انکارناپذیر برای جلوگیری از پیامدهای ناگوار پسروی آب دریای خزر است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان