پرستاران در ایران: از درآمد تاکسی اینترنتی تا مهاجرت

پیام جوان: یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند افزایشی مهاجرت پرستاران، از درآمد ۴۰ میلیون تومانی پرستاران در تاکسی‌های اینترنتی در مقابل دریافتی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومانی آنها در بیمارستان‌ها خبر داده است.

رضا آریان‌پور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، تاکید کرده که مهاجرت پرستاران «از سر دلخوشی نیست و مسائل اقتصادی عامل اصلی آن است.»

به گفته این نماینده مجلس، در حال حاضر تمام بیمارستان‌های کشور کمبود پزشک و پرستار دارند به طوری که وزارت بهداشت و تامین اجتماعی آمادگی جذب ۱۰۰ هزار پرستار را دارند.

فشار سنگین کار، دستمزد پایین، تاخیر در پرداخت مطالبات، تورم و مسائل صنفی از جمله مواردی است که این نماینده مجلس از آنها به‌عنوان مشکلات کادر درمان یاد کرده است.

پیش‌تر نیز گزارش‌های متعددی از وضعیت نامناسب معیشتی پرستاران منتشر شده بود.

اعظم فخری محمودی، عضو شورای عالی نظام پرستاری، ۲۵ بهمن ماه سال گذشته، دستمزد اضافه کاری پرستاران را ساعتی ۱۵ هزار تومان اعلام کرده بود.

در همین راستا، نایب‌رئیس دوم شورای‌عالی نظام پرستاری نیز دی ماه سال گذشته گفته بود که یکی از راه‌های حفظ پرستاران، معیشت آنان است تا از خروج کادر درمان و پرستاران جلوگیری شود.

اتفاقات جاری و مشکلات معیشتی مهاجرت پرستاران را دامن زده است به طوری که در سال ۱۴۰۱ نزدیک به سه هزار پرستار مهاجرت کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی در آذر سال گذشته، از جمله تبعات کمبود پرستار در کشور را جان باختن بیماران اعلام کرده بود.

دبیرکل خانه پرستار نیز از نارضایتی بیش از ۹۰ درصد از پرستاران در ایران خبر داده و از جمله دلایل آن را مشکلات معیشتی، فاصله درآمدی و تبعیض بین کادر درمان، عدم اجرای درست قانون تعرفه‌گذاری، کمبود استخدام، اضافه کار اجباری با «مبالغ بسیار ناچیز» و فرسودگی شغلی دانسته است.

  کلوپ: استون ویلا تمام شد؛ باید دربی را ببریم

متوسط حقوق یک پرستار تازه استخدام شده در ایران ۹ میلیون تومان است که حتی کفاف اجاره خانه را هم نمی‌دهد در حالی که درآمد یک پزشک متخصص در بخش دولتی بیش از ۱۴۰ میلیون تومان در ماه است.

پرستاران در ماه‌های گذشته با اعتراضات جمعی نارضایتی‌های شغلی و معیشتی خود را به مسئولان جمهوری اسلامی نشان داده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شده‌اند.

این اعتراضات با برخوردهای تنبیهی مسئولان جمهوری اسلامی از قبیل ۶ ماه انفصال از خدمت کارکنان معترض مواجه شده است.

موج مهاجرت از ایران به پرستاران محدود نشده و اقشار گسترده‌ای از دانشجو، کارگر، پزشک و نیروهای متخصص را نیز در بر می‌گیرد و کارشناسان درباره عواقب خروج نیروی کار از کشور هشدار داده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که وضعیت معیشتی و شغلی پرستاران در ایران به شدت نامناسب است و این موضوع می‌تواند به سلامتی جامعه و جان انسان‌ها آسیب برساند.

همچنین، مهاجرت گسترده پرستاران می‌تواند به کمبود نیروی انسانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی منجر شود و کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران را تحت تاثیر قرار دهد.

مسئولان جمهوری اسلامی باید برای حل مشکلات پرستاران و سایر اقشار جامعه چاره‌اندیشی کنند و از مهاجرت نیروی کار متخصص از کشور جلوگیری کنند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان