• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • یکی از مدیران وزارت ارشاد، هنرمندان منتقد حجاب اجباری را به بازپس‌گیری دستمزد دریافتی تهدید کرد

یکی از مدیران وزارت ارشاد، هنرمندان منتقد حجاب اجباری را به بازپس‌گیری دستمزد دریافتی تهدید کرد

پیام جوان: در ادامه تلاشهای وزارت ارشاد جمهوری اسلامی برای ایجاد محدودیت بیشتر و مقابله با آزادی‌های اهالی هنر و سینما،‌ یکی از مدیران وزارت ارشاد، هنرمندان مخالف با اجبارهای جمهوری اسلامی را «قانون‌شکن» خواند و آنها را به بازپس‌گیری دستمزد دریافتی تهدید کرد.

به نقل از صدای آمریکا، روح‌الله سهرابی مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی وزارت ارشاد ۱۹ شهریور به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت:بازیگران یا عواملی که پیش از به سرانجام رسیدن یک فیلم، «قانون‌شکنی» کنند باید دستمزدی که از آن پروژه گرفته‌اند را برگردانند و خسارت تهیه‌کننده را جبران کنند.

او افزود :«با این اقدام، تهیه‌کنندگان هر چقدر هم بگویند که نمی‌توانند از بازیگرشان مراقبت کنند، به شخصه معتقد هستم می‌توان سروسامان مشخصی به این صنف داد.»

این مدیر سینمایی جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به بازیگران، هنرمندان و سینماگران مستقلی که به خواسته‌ها و اجبار نظام تن نمی‌دهند گفت: «البته یک تعداد بازیگر هم هستند که شاید به این تعهدات تن ندهند که در ادامه مسیر، مجبور می‌شوند همکاری کرده یا از عرصه کار خارج شوند.»

در یکسال گذشته، در جریان اعتراضات سراسری که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شد، شماری از هنرمندان و بازیگران به حمایت از این اعتراضات برخاسته و به خصوص هنرمندان و سینماگران زن تصاویری بدون حجاب اجباری از خود منتشر کردند که به مذاق عوامل جمهوری اسلامی خوش نیامد.

برخی از این هنرمندان از جمله کتایون ریاحی، هنگامه قاضیانی، افسانه بایگان، ترانه علیدوستی مدتی بازداشت و یا توسط نهادهای حکومتی احضار شدند و تحت بازجویی قرار گرفتند و برای برخی از آنها نیز احکام بحث‌برانگیز قضایی صادر شد.

  جمعی از زندانیان سیاسی زن، با اشاره به همدستی امنیتی زندان و شرکت آسیاتک خواستار تحریم این شرکت شدند

همایون اسعدیان، کارگردان سینما و تلویزیون ششم شهریورماه در واکنش به این اقدامات و صدور برخی احکام گفت که قوه قضائیه جمهوری اسلامی با صدور احکام مجازات علیه هنرمندان، حیثیت خود را مخدوش کرده است.

این کارگردان که برای فیلم‌ها و سریال‌هایی چون «مرد آفتابی»، بچه‌های خیابان» و «آخر بازی» مورد تقدیر قرار گرفته، به روزنامه اعتماد گفت:«جامعه ایران به هیچ عنوان مثل پارسال نیست. فیلمسازان نمی‌توانند روی مسائل مهم چشم ببندند و به موضوعات نگاه نکنند.»

کانون فیلمسازان مستقل ایران «ایفما» نیز اواخر مرداد ماه با انتقاد از افزایش فشارها به هنرمندان و سینماگران اعلام کرد جمهوری اسلامی در آستانه فرارسیدن سالگرد «جنبش زن زندگی آزادی» با پرونده‌سازی امنیتی علیه سینماگران درصدد سرکوب بیشتر آنان است، «اما همه ما همچنان در کنار هم می‌ایستیم و قدرتمندتر و باشکوه‌تر از ماه‌های گذشته علیه استبداد، سرکوب و خفقان مبارزه می‌کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان