• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • سینوفارم مدعی شد: تزریق واکسن کرونا به یک میلیون نفر بدون حتی یک عارضه جدی

سینوفارم مدعی شد: تزریق واکسن کرونا به یک میلیون نفر بدون حتی یک عارضه جدی

تقریبا به یک میلیون نفر در چین واکسن اضطراری کرونا شرکت «سینوفارم» تزریق شده است. واکسن کرونا این کمپانی همچنان در فاز آزمایشی قرار دارد، اما طبق ادعای آن هیچ عارضه جدی ندارد.

مقامات چینی در ژوئیه سال جاری میلادی واکسن کرونا توسعه یافته توسط سینوفارم را پیش از تایید نهایی، برای شماری از مردم شامل مقامات دولتی، دانش آموزان و کارکنان شاغل در کشورهای دیگر ارائه کردند.

طبق گفته رئیس هئیت مدیره سینوفارم، «لیو جینگژن» افرادی که واکسن این شرکت را دریافت کرده و به ۱۵۰ کشور سفر کرده‌اند، به این بیماری مبتلا نشده‌اند. رئیس سینوفارم ادعا کرده که هیچ کدام از افراد با عارضه جدی مواجه نشده‌اند و تنها برخی از آن‌ها علائم خفیفی داشته‌اند. این کمپانی دو واکسن کرونا توسعه داده، اما جینگژن اشاره‌ای به واکسن مورد استفاده نکرده است.

این دو واکسن در میان ۵ واکسن کرونا چینی قرار می‌گیرد که در کشورهای مختلف در حال آزمایش هستند. این کمپانی‌ها به علت نرخ پایین ابتلا به کووید-۱۹ در چین، واکسن خود را به صورت بین‌المللی آزمایش می‌کنند.

در این میان حداقل ۳ واکسن که توسط سینوفارم و «سینوواک» توسعه پیدا کرده‌اند، مجوز استفاده اضطراری گرفته‌اند. طبق گزارش‌ها برخی مقامات محلی امکان تزریق واکسن سینوواک را برای مردم فراهم می‌کنند.

امارات متحده عربی در ماه سپتامبر به عنوان اولین کشور خارج از چین، مجوز استفاده اضطراری برای واکسن کرونا سینوفارم صادر کرد. آزمایش‌های خارج از چین این واکسن‌ها بحث‌هایی به دنبال داشته که علت آن، عدم امکان ارتباط با مقامات چینی است.

علاوه بر چین، کشور روسیه نیز پیش از پایان فاز سوم آزمایش‌های بالینی شروع به واکسیناسیون بخشی از مردم خود کرد که باعث ایجاد نگرانی در میان کارشناسان شد. متخصصان به این موضوع اشاره می‌کنند که استفاده از راه میانبر برای کسب تاییدیه، اعتماد عمومی به واکسن کرونا را کاهش می‌دهد.

  پاسداری به نشان و لباس نیست؛ همه ما پاسداریم

چین وعده داده که واکسن‌های خود را در اختیار چندین کشور قرار می‌دهد و کشورهایی مانند فیلیپین و همچنین مردم در آفریقا در اولویت هستند.

شمار بالایی واکسن در سراسر جهان در فاز پایانی آزمایش‌ها قرار دارند و با نزدیک شدن به تولید انبوه آن‌ها، دولت‌ها در حال اولویت‌بندی برای توزیع هستند. واکسن فایزر و BioNTech در فاز سوم آزمایش‌های بالینی اثربخشی نزدیک به ۹۵ درصد داشته. واکسن کرونا مدرنا نیز به اثربخشی ۹۵ درصد دست پیدا کرده. واکسن آکسفورد هم اثربخشی بالایی نزدیک به ۹۹ درصد داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان