• Home
  • >
  • تکنولوژی
  • >
  • راهکار جدید گوگل برای نمایش وب سایت‌های ایمن به کاربران گوگل کروم

راهکار جدید گوگل برای نمایش وب سایت‌های ایمن به کاربران گوگل کروم

پیام جوان: به نقل از ایتنا، شرکت گوگل تصمیم دارد که آیکون قفلی که در مرورگر کروم به هنگام ورود به وب‌سایت‌های امن مجهز به HTTPS نمایان می شود را حذف کند.

این کمپانی از مدت‌ها پیش طرفدار استفاده از HTTPS بوده است و حتی در سال ۲۰۱۴ این پروتکل را به یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها تبدیل کرد و به آن دسته از سایت‌هایی که هنوز از HTTP استفاده می‌کردند در نتایج جست‌وجو رتبه پایین‌تری داد.

لازم به ذکر است که HTTP در واقع پروتکلی است که مرورگرها با استفاده از آن می‌توانند به ارسال درخواست و دریافت پاسخ از سرورهای هاست وب بپردازند. پرتکل HTTPS نیز به همین روش فعالیت می‌کند اما به منظور ایمن کردن درخواست‌ها و پاسخ‌ها به جای متن ساده از سیستم رمزنگاری TLS/SSL بهره می‌برد.

هم اکنون که به گزارش گوگل بیش از ۹۰ درصد از تمامی اتصالات وب‌سایت ها در کروم از اتصال HTTPS استفاده می‌کنند، این کمپانی تصمیم دارد تا تنها در رابطه با وب‌سایت‌هایی هشدار بدهد که از HTTPS استفاده نمی‌کنند. در حال حاضر وب‌سایتی که از HTTPS استفاده می‌کند را روی مرورگر کروم باز می‌کنید، آیکون قفلی روی نوار ادرس برایتان نمایش داده می‌شود و زمانی که وب سایتی که از HTTP بهره می‌برد وارد می‌شوید آیکون علامت تعجبی برایتان نمایش داده می‌شود که در کنار آن عبارت «نا امن» درج شده است.

گوگل در حال حاضر در تلاش است تا آیکون قفل نمایش داده شده برای وب‌سایت های بهره‌مند از پروتکل HTTPS را حذف کند و کاربرانی که از کروم ۹۳ بتا یا ساخت کاناری کروم ۹۴ استفاده می کنند می‌توانند این ویژگی را با فعال سازی پرچمی تحت عنوان Omnibox Updated connection security indicators تست کنند.

  ویژگی‌ای که به آپدیت جدید واتس‌اپ ممکن است اضافه شود

پس از انجام این کار مرورگر کروم تنها نشانه‌های امنیت وب‌سایت هایی را نمایش خواهد داد که از HTTP استفاده می‌کنند. با این حال کسب و کارها می‌توانند همچنان با فعال‌سازی سیاست جدید در کروم ۹۳ تحت عنوان LockIconInAddressBarEnabled به کارمندان خود وب‌سایت هایی که از HTTPS بهره‌مند هستند را با آیکون قفل نمایش بدهند.

اگرچه گوگل هنوز در مرحله تست قابلیت یاد شده قرار دارد اما احتمالا این ویژگی به زودی برای نسخه پایدار کروم نیز عرضه خواهد شد و از آن پس آیکون قفل در کنار ادرس وب‌سایت هایی که برای حفظ امنیت اتصال خود از HTTPS استفاده می کنند، نمایش داده نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان