• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • دور جدید گفتگو میان نمایندگان عالی ایران و عربستان سعودی در بغداد پایتخت عراق برگزار شد

دور جدید گفتگو میان نمایندگان عالی ایران و عربستان سعودی در بغداد پایتخت عراق برگزار شد

پیام جوان: به گزارش دویچه وله، وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید در پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی ایران و عربستان سعودی که در بغداد پایتخت عراق برگزار شد، “چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به از سرگیری روابط میان دو کشور ترسیم شده” است.

در گزارش این سایت آمده که مقامات عالی عراق و عمان نقش موثری در شکل‌گیری جلسات مشترک میان نمایندگان ایران و عربستان داشته‌اند.

نور نیوز، شنبه سوم اردیبهشت نوشت، مقامات ارشد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعاتی عربستان به عنوان نمایندگان تام‌الاختیار دو کشور در جلسات شرکت کرده‌ و در باره از سرگیری روابط دو کشور تبادل نظر کردند.

این سایت با اشاره به “شکل‌گیری فضای مفاهمه و گفتگوهای سازنده” میان نمایندگان ایران و عربستان پیش‌بینی کرده است که در آینده نزدیک زمینه برگزاری جلسه مشترک میان وزرای خارجه ایران و عربستان سعودی فراهم شود.

عربستان رابطه خود را با ایران را در سال ۲۰۱۶ در پی حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد قطع کرد.

آن‌ زمان بالا رفتن از دیوار سفارت عربستان در تهران و حمله به کنسولگری سعودی در مشهد به بهانه اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه مخالفت دولت عربستان صورت گرفت.

دولت ایران حمله به نمایندگی‌های عربستان را به گروه‌های “خودسر” نسبت داد. حسن روحانی رئیس جمهور وقت نیز عاملان حمله با “وابسته یا نادان” خواند و از وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و وزارت کشور خواست آنها را شناسایی و دستگیر کنند.

علاوه بر این مسئله، ایران و عربستان در یک جنگ فرسایشی و نیابتی در یمن نیز درگیر اختلاف و شکاف هستند.

  شناسایی ۶ هزار ۴۲۶ بیمار جدید کرونایی در ایران

چهار دور قبلی این مذاکرات به میزبانی بغداد برگزار شده‌اند، اما با وجود توصیفات مثبت طرفین، نتیجه‌ای عملی در بر نداشته‌اند.

فضای گفتگوهای دور پنجم مذاکرات ایران و عراق در بغداد این‌بار هم مثبت ارزیابی شده و حتی از دیدار احتمالی وزارای خارجه ایران و عربستان و بازگشایی سفارت‌های دو کشور خبر داده شده است.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق ابراز امیدواری کرده است که دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در بغداد به بازگشایی سفارت‌های ایران و عربستان منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان