• Home
  • >
  • تکنولوژی
  • >
  • روش جدیدی برای ضد مه کردن شیشه های عینک ساخته شد

روش جدیدی برای ضد مه کردن شیشه های عینک ساخته شد

پیام جوان: به گزارش مهر و به نقل از نیواطلس، عینک هایی که دچار مه گرفتگی می شوند، برای کاربرانشان چالش برانگیز هستند و به همین دلیل روش های مختلفی برای ضد مه کردن لنزها به کار گرفته می شود.

درهمین راستا روش جدیدی ابداع شده که سبب می شوند لنزهای پلی کربنات به طور دائم ضد مه می شوند و قابلیت خود پاکسازی می یابند.

محققان دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور فرایندی را توسعه داده اند که در آن لنز (یا سطوح پلاستیکی دیگر) با پلاسمای اکسیژن فرآوری می شود. این روند علاوه بر پاکسازی لنز، چسبندگی آن به یک فیلم نازک را ارتقا می دهد تا بهتر روی آن قرار گیرد.

این فیلم شفاف از دو لایه (یکی از دی اکسید سیلیکون و دیگری از دی اکسید تیتانیوم) تشکیل شده است و از طریق فرآیند رسوب لیزری پالسی روی پلاستیک قرار می گیرد. در بخش دوم این فرایند از لیزر برای تبخیر هر یک از مواد دو لایه در یک محفظه خلاء استفاده می شود. همزمان با تبخیر شدن دی اکسید سیلیکون و دی اکسید تیتانیوم، آنها روی لایه پلاستیک زیرین قرار می گیرند.

این پوشش نیز مانند سایر پوشش‌های ضد مه، با ایجاد قطرات ریز آب (که روی لنز می‌نشیند) عمل می‌کند و به شکل یک لایه یکنواخت پخش می‌شود که به راحتی می توان از ورای آن منظره پیش رو را دید. این کار تنها در ۹۳ میلی ثانیه پس از تماس قطره ای با فیلم انجام می شود.

آزمایش‌ها همچنین نشان داد که این فیلم هنگام مالش با یک پد پارچه‌ای پنیری (یک روش استاندارد تست مقاومت در برابر سایش) در برابر سایش مقاوم است. به‌علاوه زمانی که نوار سلفون چسبنده به پلاستیک چسبانده و سپس کند شد، این پوشش از پلاستیک جدا نشد.

  اضافه شدن قابلیت‌های جدید به استوری Instagram

همچنین هنگامی که پلاستیک فرآوری شده در معرض نور خورشید (یا منبع نور فرابنفش دیگر) قرار می گیرد، دی اکسید تیتانیوم برای تجزیه آلاینده های آلی مانند ذرات خاک و باکتری ها فعال می شود.

سان یه، مولف نخست این پژوهش می گوید: «نتایج گزارش‌شده قابلیت های مختلف پوشش ما را اثبات می‌کند».

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان