نویسندگان: پروفسور دکتر سید سعید زمانیه شهری MD و پرفسور دکتر سونیا سیدالحسینی MD

سرطان روده کوچک نوع نادری از سرطان است که با رشد سلول های بدخیم سرطانی در بافت روده کوچک رخ می دهد. روده کوچک بخشی از سیستم گوارش بدن است و یک لوله طولانی است که معده را به روده بزرگ متصل می کند. نقش روده کوچک، جذب اکثر مواد مغذی و معدنی مواد غذایی است. با گذشت زمان، سرطان روده کوچک ممکن است رشد کرده و روده کوچک را مسدود نماید. متداول ترین نوع سرطان روده کوچک، تومور کارسینوئید و به دنبال آن آدنوکارسینوما است. آدنوکارسینومای روده کوچک در سلول های غده ای که در پوشش روده کوچک وجود دارند و مسئول ساخت و آزادسازی مخاط هستند، شروع می شود. اغلب این تومورها در روده کوچک نزدیک معده رخ می دهد. انواع غیرمتداول این سرطان شامل سارکوم، لنفوم و تومورهای معده-روده ای می باشد. در این مطلب به کلیه مباحث مربوط به این نوع سرطان خواهیم پرداخت.

آناتومی و فیزیولوژی:

روده کوچک بخشی از دستگاه گوارش ما است که بیشترین جذب مواد مغذی در آن انجام می شود. هر آنچه در طول روز می خوریم و می نوشیم از طریق روده کوچک  به بدن راه پیدا می کند. به عبارت دیگر این اندام مواد مغذی را جذب کرده و در بدن توزیع می کند.

این اندام به طور معمول به عنوان روده کوچک دستگاه گوارش شناخته می شود. با این حال، طول روده کوچک به اندازه بیست فوت و با قطر حدود یک اینچ است. بررسی دقیق تر، روده کوچک باریک و پیچیده به نظر می رسد. پیچیده بودن آن به روده کمک می کند تا در فضای محدودی که بدن در اختیار این اندام قرار می دهد، جا بگیرد. روده کوچک توسط یک بافت نرم پوشیده شده است که حاوی پرزها و میکروویلی های زیادی است. این برجستگی ها یا برآمدگی های کوچک سطح بیشتری به روده باریک می دهند تا بتواند مواد مغذی را از مواد غذایی جذب کند. بنابراین جای تعجب نیست که روده کوچک محل اصلی هضم مولکولی غذاها است. روده کوچک قادر است این مواد مغذی را جذب کرده و از طریق جریان خون به بقیه بدن انتقال دهد.

  فردوسی، حکیم طوس، طبیب زبان پارسی - قسمت 4

روده کوچک ۲.۷ تا ۴.۵ متر طول دارد و به صورت بسیار پیچ خورده در پایین محوطه شکمی قرار دارد.  این اندام تحت تاثیر بیماری های مختلف می تواند دچار اختلالات متعدد شود که درمان آن برای حفظ سلامتی و ادامه زندگی حیاتی است. روده باریک محلی است که نود درصد از کل مواد مغذی را جذب می کند و باقی مانده  جذب را به روده بزرگ واگذار می شود. عملکرد اصلی روده کوچک در جذب مواد مغذی از ذرات تجزیه شده ای است که از معده تحویل می گیرد. توجه به این نکته مهم است که هضم واقعی غذا طی دو مرحله انجام می شود. هضم غذا با هضم مکانیکی دهان ما آغاز می شود و با جویدن و چرخاندن غذا بین دندان ها پیوندهایی که ذرات غذا را به هم می چسباند از نظر فیزیکی شکسته می شوند.

این فرآیند تنها با عمل تجزیه نشاسته توسط آنزیم آمیلاز در بزاق دهان ما انجام می شود. این هضم با کمک اسیدها در معده ادامه می یابد سپس مرحله دوم هضم یعنی هضم شیمیایی شروع می شود.

هضم شیمیایی با هضم مکانیکی بسیار متفاوت است، به این دلیل که واکنش های آنزیمی واقعی برای از بین بردن پیوندهای مولکولی که غذای ما را متصل می کنند، اتفاق می افتد. این امر با کمک اسیدهای صفراوی آزاد شده از کبد و کیسه صفرا امکان پذیر می شود. به این ترتیب، هضم شیمیایی متکی به اسیدهای صفراوی ترشح شده از کیسه صفرا و آنزیم های تجزیه کننده مواد غذایی است و سپس با انتشار مواد معدنی در جریان خون و بسیاری از بافت های بدن پایان می یابد. هضم شیمیایی فرآیندی است که واقعاً فقط در روده کوچک اتفاق می افتد و این واقعیتی است که آن را از هضم مکانیکی استاندارد جدا می کند که در چندین نقطه در امتداد کانال گوارشی اتفاق می افتد.

  سرطان مغز - بخش اول

روده باریک محلی است که از نظر فعالیت آنزیمی بسیار غنی است. در حالی که برخی فعالیت های شیمیایی با کمک آنزیم های اسیدی پپسین در معده رخ می دهد، هضم شیمیایی در روده کوچک ادامه دارد. وقتی هضم ماکرومولکول های مختلف رژیم های غذایی را بررسی می کنیم، تمایزات بیشتر مشخص می شود.

به طور کلی، مولکول های اصلی جذب شده توسط روده کوچک شامل اسیدهای آمینه حاصل از پروتئین ها، اسیدهای چرب بدست آمده از لیپیدها و قندهای ساده حاصل از نشاسته یا کربوهیدرات های پیچیده است که در ادامه به جزئیات بیشتری خواهیم پرداخت.

هشتاد درصد آب بدن و الکترولیت هایی مانند کلرید، آهن، پتاسیم و سدیم از روده باریک جذب می شود. کانال های یونی در تکمیل و هدایت این روند ماندگار حیاتی بسیار مهم هستند. روده کوچک نقش مهمی در جذب ویتامین ها و مواد معدنی از رژیم غذایی ما دارد.

ویتامین های محلول در چربی K، A، D و E توسط انتشار ساده با چربی های رژیم غذایی جذب می شوند. در همین حال، ویتامین های محلول در آب از جمله انواع ویتامین B و C با انتشار ساده جذب می شوند، زیرا ماهیت آب دوستانه آنها مانع از ورود ساده آنها به سلول های ما نمی شود. ویتامین ۱۲B از طریق حمل و نقل فعال در قسمت ایلئوم روده کوچک جذب می شود.

انواع سرطان روده کوچک: 

همانند اکثر سرطان ها، سرطان روده کوچک وقتی ایجاد می شود که سلول های معیوب یا جهش یافته از کنترل خارج شده و تومور ایجاد می نمایند. معمولاً این سرطان از پوشش روده کوچک شروع می شود و ممکن است به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. اغلب، این سرطان در اثنی عشر یا قسمت فوقانی این ارگان ایجاد می شود. 

  سرمقاله ماه آپریل: نوروز پر امید

انواع اصلی سرطان روده کوچک عبارتند از:

آدرکارسینوما، متداول ترین نوع سرطان روده کوچک است که معمولاً در سلول های دیواره روده کوچک ایجاد می شود. اغلب، این نوع سرطان از رشد پولیپ های غیرسرطانی و خوش خیم ایجاد می شود.

سارکوما، نوعی از سرطان روده کوچک است که در بافت همبند روده کوچک ایجاد می شود.

تومورهای استرومال دستگاه گوارش از انواع سارکوم بافت نرم می باشد.

تومورهای کارسینوئید که در پوشش روده ایجاد می شوند و اغلب رشد کندی دارند.

لنفوم ها یک بیماری سیستم ایمنی بدن هستند که ممکن است از روده ها نشأت بگیرند.

علل سرطان روده کوچک

سبک زندگی و فاکتورهای سلامتی می توانند خطر گسترش این بیماری را افزایش دهند. ریسک فاکتورهای سرطان روده کوچک شامل موارد زیر می باشد:

• سن بالا

• رژیم غذایی پرچرب 

• سیگار کشیدن

• ابتلا به بیماری کرون 

  ابتلا به بیماری سلیاک

• سابقه خانوادگی در اختلالات مربوط به دستگاه گوارش از جمله اختلالات ارثی مانند پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی و سرطان روده بزرگ غیرپولیپوز وراثتی.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان