• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • آموزش زبان چینی هم به فهرست زبان‌های خارجی در مدارس ایران افزوده شد

آموزش زبان چینی هم به فهرست زبان‌های خارجی در مدارس ایران افزوده شد

پیام جوان: بر اساس تصمیم جدید وزارت آموزش و پرورش آموزش یکی از هفت زبان مورد تایید جمهوری اسلامی «اجباری» و انتخاب زبان «اختیاری» خواهد بود.

به گزارش صدای آمریکا، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفته است که موسسات می‌توانند آموزش زبان چینی و غیره را به دانش آموزان تحت عنوان زبان خارجه مدرسه آموزش دهند.

محمود امانی طهرانی افزودن زبان‌های جدید بر اساس تقاضای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش آغاز شده است.

به گفته او انتخاب یک زبان خارجی «اجباری» اما نوع زبان آن «انتخابی» است و عنوان زبان خارجی نیز می‌تواند تغییر کند که پیش‌تر زبان انگلیسی، فرانسه، آلمانی و ایتالیایی بود و الان زبان عربی و چینی به آنها اضافه شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، در پاسخ به رایگان بودن یا نبودن آموزش زبان‌های خارجه به غیر از انگلیسی توسط موسسات، گفته است که «ما در این مصوبه وارد سطوح اجرایی نشدیم» و رایگان یا غیر رایگان بودن آن را به «تدابیر اجرایی وزارت آموزش و پرورش» واگذار کرده است.

حسن ملکی، رئیس سازمان آموزش وزارت آموزش و پرورش چهارشنبه ۱۳ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ به خبرگزاری «ایسنا» از آموزش آزمایشی زبان‌های آلمانی و فرانسوی در پایه «هفتم» و بطور «محدود» خبر داده بود.

به گفته این مقام وقت وزارت آموزش و پرورش «چالش‌هایی» نیز وجود داشت که «تامین معلم برای اجرا و تدریس»، مهم‌ترین آنها است.

این اظهارات و اقدامات پس از آن در دستور کار قرار گرفت که علی خامنه‌ای در سال ۹۵ از اصرار بر آموزش زبان انگلیسی در مدارس انتقاد کرده و آن را «ناسالم» و «میراث دوران پهلوی» خوانده بود.

  خطر پاکسازی در کمین مدارس؛ محمدرضا جان‌نثاری: باید کسانی وارد آموزش و پرورش بشوند که دانش آموزانی با تراز انقلاب اسلامی تربیت کنند

خامنه‌ای ۱۳ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ در دیدار با جمعی از آموزگاران مدارس به جای آموزش انگلیسی، زبان‌های اسپانیایی، فرانسوی یا آلمانی و حتی زبان‌های کشورهای «پیشرفته‌ی شرقی» مانند چینی و ژاپنی را نیز برای آموزش پیشنهاد کرد.

خامنه‌ای «اصرار بر ترویج انحصاری زبان انگلیسی» در ایران انتقاد کرده و آن را ناسالم دانسته و گفته بود که «اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودک‌ها کشیده شده است.»

احمد محمودزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش ایران، فروردین ماه سال جاری گفته بود که محتوای کتاب‌های زبان با توجه به «نگاه» علی خامنه‌ای و «متناسب با فرهنگ و تمدن و آداب و رسوم ایران» بازنگری می‌شوند.

خبرگزاری فارس به نقل از او نوشت: «طراحی الگوی بومی زبان‌آموزی خارجی» طوری خواهد بود که تاثیرپذیری از «ارزش‌ها و فرهنگ‌های نهفته» زبان خارجی تحت فراگیری به کمترین حد برسد.

احمد محمودزاده گفت کتاب‌های درسی زبان به شکلی خواهند بود که «مکالمه، تصویر و یا هر چیز دیگری که ارائه می‌شود تماما متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.»

او بدون نام بردن از زبان خاصی افزود که طبق دیدگاه رهبر جمهوری اسلامی و برای «شکستن انحصار زبان انگلیسی» زبان‌های دیگر نیز به پیشگامی مدارس غیردولتی وارد دروس خواهند شد.

۱۷ تیرماه اعلام شد که طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، در راستای اجرای سند تحول بنیادین، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود تا علاوه بر زبان انگلیسی، نسبت به آموزش زبان‌های عربی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، روسی، اسپانیایی و چینی اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان