غلامحسین فخیمىكیا، مدیر و استاد فعال و دلسوز هنرستان موسیقى پسران، در سال ۱۳۲۳ در شهر تبریز، خطه مردپرور آذربایجان دیده به جهان گشود پدر وى قاسم فخیمى مردى بود امین و باذوق و هنردوست كه در بین اهل محل از احترام خاصى برخوردار بود و نوازندگى تنبك را نزد یكى استادان قدیمى موسیقى آذربایجان فراگرفته بود و چون به نوازندگى تار و ویولن علاقه وافرى داشت و از طرفى امكانى براى او بهوجود نیامده بود كه نزد استادى فن نواختن این سازها را بیاموزد لذا، بسیار مشتاق بود كه فرزندش غلامحسین را نزد استادان این سازها بفرستد و نواختن این سازها را بیاموزد. آنقدر در این كار پىگیرى كرد، تا اینكه بنا به سفارش دوست صمیمى كه داشت آدرس مغازه لوازمآلات موسیقىفروشى حسن عذارى را از او گرفت و روزى پرسان پرسان روانه مغازه عذارى شد. محمدحسن عذارى كه خود یكى از استادان نوازنده تار و سرپرست یكى از اركسترهاى رادیو تبریز بود، از وى با خوشرویى استقبال مىكند و مژده مىدهد كه به زودى در تبریز، مدرسه موسیقى دایر خواهد شد و او مىتواند فرزند خود را جهت فراگیرى صحیح و اصولى موسیقى به این مدرسه برده و نامنویسى نماید. سال ۱۳۳۵ بود كه هنرستان موسیقى تبریز افتتاح شد و غلامحسین فخیمى كیا از هنرآموزانى بود كه توسط پدر به این مدرسه رفت و در دوره ابتدایى آن ثبتنام كرد. وى، تا پایان دوره اول متوسطه (نظام قدیم آموزش و پرورش) در هنرستان موسیقى به مدت پنج سال مشغول فراگیرى ویولن «كلاسیك» نزد استاد استپان سانوسیان گردید. دوره دوم متوسطه را در دبیرستان فردوسى تبریز به پایان برد و ضمن تحصیل در دبیرستان، در كلاسهاى شبانه هنرستان موسیقى نیز ثبتنام نمود و بطور مرتب به تحصیلات موسیقى خود ادامه داد. غلامحسین فخیمى در دوران تحصیل در شهر تبریز، در كنسرتهاى متعدد هنرستان موسیقى و كنسرتهاى فرهنگ و هنر استان آذربایجان شرقى شركت مىكرد و همه ساله در مسابقات و اردوهاى مختلف هنرى استان و خارج از استان به كسب موفقیتهایى براى زادگاه خویش (آذربایجان) نائل مىآمد. در طول اقامت در شهر تبریز ابتدا با اركستر برنامه كودك و سپس با اركستر جوانان رادیو تبریز همكارى كرد و پس از چندى عضو رسمى اركستر شماره یك ایرانى به سرپرستى هنرمند ارجمند ضیائى و اركستر آذربایجانى رادیو تبریز به سرپرستى هنرمند با ارزش صفریان گردید و در سالهاى آخر اقامت در شهر تبریز، نسبت به تشكیل اركستر بزرگ جوانان اقدام نمود و با این اركستر كنسرتهاى متعددى اجرا كرد.
در سال ۱۳۴۷ به تهران آمد و پس از كسب صلاحیت از شوراى موسیقى رادیو ایران، فعالیتهاى خود را با همكارى در اركستر جوانان رادیو آغاز كرد و همزمان با این فعالیتها در مهرماه ۱۳۴۷ با عنوان هنرآموز به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد. ضمن خدمت از طرف اداره كل آموزش هنرى وزارت متبوع در امور هنرى (موسیقى)منطقه ۷ و سال بعد در امور موسیقى و تدارك مسابقات هنرى منطقه ۳ آموزش و پروزش فعالیت نموده و چند دوره به عنوان داور مسابقات هنرى دانشآموزان را داورى كرده است. وى، در طول مدت سالهاى ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰در كنسرواتوار تهران از محضر استادان ویولن واهیك خواجایان و سراج مانوكیان و در رشته هارمونى و سلفژ از محضر استاد یوسف یوسفزاده بهره فراوان گرفته و در دوران تحصیل در دانشكده هنرهاى زیبا دانشگاه تهران نیز از وجود استادان بزرگ موسیقى نوین ایران چون: والود تارخانیان، دكتر هرمز فرهت، دكتر محمد تقى مسعودیه و در زمینه موسیقى كودكان، از محضر دكتر سعید خدیرى استفاده علمى شایانى كسب كرده است. غلامحسین فخیمىكیا، فعالیتهاى آموزشى خود را از سال ۱۳۵۰ تا مهرماه ۱۳۵۵ در تهران كه مدراك آن موجود مىباشد به شرح زیر ادامه داده است: ۱- تدریس موسیقى به دانشآموزان مدارس مختلف تهران، تشكیل گروه كر دانشآموزان واجراى برنامههاى مختلف هنرى ۲- تدریس موسیقى در مركز تربیت معلم به مدت یك سال ۳- تدریس روش آموزش موسیقى كودكان در مركز تربیت مربیان كودك ۴- آموزش موسیقى به كودكان در كارگاه موسیقى رادیو و تلویزیون. وى، ضمن فعالیتهاى آموزشى و هنرى، همكارى با اركسترهاى مختلف را به عهده داشت كه مىتوان از: ۱- عضویت در اركستر رودكى به رهبرى استاد ارجمند حین دهلوى (رئیس وقت هنرستان عالى موسیقى ملى و بنیانگذار اركستر)، از سال ۱۳۴۸ تا سال ۱۳۵۰ و شركت در اجراى كنسرتهاى متعدد در تالار رودكى ۲- همكارى با اركستر باربد و عضویت در اركستر بزرگ رادیو ایران به سرپرستى ایرج گلسرخى از سال ۱۳۴۹ تا سال ۱۳۵۲ و شركت در اجرا و ضبط قطعات مختلف با اركسترهاى رادیو و موزیك متنهاى متعدد ۳- عضویت در اركستر شماره ۲ وزارت فرهنگ و هنر به عنوان نوازنده ویولن آلتو و اركستر هنرآموزان موسیقى به مدت پنج سال و شركت در كنسرتها و مسافرتهاى متعدد هنرى، اجرا و ضبط قطعات اركسترى.
غلامحسین فخیمى، در مهرماه ۱۳۵۵ با ابلاغ مأموریت به منظور تدریس و تشكیل گروه كر و اركستر عازم دانشسراى هنر شهر سنندج شد و مدتى بعد به ریاست دانشسراى هنر استان كردستان منصوب گردید. وى در طول خدمت خود در استان كردستان به تشكیل گروه كر و اركستر اقدام كرد و كنسرتهاى متعددى در داخل و خارج از استان از جمله كنسرتهاى ویژه دانشسراى هنر در تالار رودكى را رهبرى كرده است. در زمان خدمت وى در استان كردستان، دانشسراى این استان، از بین ۱۰ دانشسراى هنر كشور، به مقام اول نائل آمد و این میزان فعالیتها و خدمات این هنرمند دلسوز و كار پرمسئولیت فرهنگى و هنرى وى را بهخوبى مىرساند. وى در دانشسراى هنر كردستان اقدام به تربیت شاگردان متعددى كرد كه بسیارى از آنان در حال حاضر در اكثر گروهها و اركسترهاى مختلف مشغول فعالیت مىباشند. وقتى از ایشان توضیح بیشترى دراین باره خواستم؟ گفت: “دقیقا از زمان تحصیل در دانشكده هنرهاى زیبا دانشگاه تهران علاقهام به رشته تعلیم و تربیت بیشتر معطوف شد و رفته رفته دروس آموزش موسیقى مرا بیشتر از سایر دروس علمى و هنرى به خود جلب نمود و به پیروى از این علاقمندى و میل باطنى خویش، رشته آموزش موسیقى را انتخاب و پایاننامهام را درباره «انگیزه و علاقه به محیطهاى آموزشى مدارس به موسیقى» نوشتم. در دوران دانشكده بود كه رفته رفته به محیطهاى آموزشى كشیده شدم و زمانى فرارسید كه كاملا مشاهده نمودم از معلم بودنم لذت مىبرم، بعد از اخذ لیسانس، وزارت فرهنگ و هنر، جهت ادامه تحصیلاتم در انگلستان بورسى اهدا نمود ولى به خاطر عشق و علاقه و عطش براى آموختن كه مرا وادار نمود و ترجیح دادم، در فرصتهاى آینده از بورس تحصیلى استفاده نمایم، این بود كه در مركز آموزشى مشغول كار شدم و سعى نمودم بتوانم با تربیت هنرجویان شایسته سهم كوچكى در تربیت نسلهاى آینده موسیقیدانان داشته باشم.” فخیمى، در تابستان سال ۱۳۵۸ به تهران بازگشت و با سمت كارشناس موسیقى،فعالیتهاى خود را در اداره كل آموزش هنرى دنبال كرد و در سال ۱۳۶۱ طى ابلاغى از طرف معاونت هنرى وزارت متبوع به سرپرستى هنرستان هنرهاى زیبا در استان اصفهان انتخاب گردید و به منظور بازگشایى و راهاندازى هنرستان هنرهاى زیبا، عازم شهر اصفهان گردید. پس از مراجعت از این شهر، در سال ۱۳۶۲ در تهران ضمن كارهاى تحقیقاتى و پژوهش در اداره كل پژوهش و آموزشى هنرى وزارت ارشاد اسلامى در هنرستان موسیقى تهران مشغول تدریس شد و در آبانماه سال ۱۳۶۳ ریاست هنرستان موسیقى به عهده وى محول گردید و از آن زمان تاكنون كه مدت هشت سال مىگذرد، با تلاشى غیرقابل وصف و خستگى ناپذیر و با تحمل كمبودها و كاستىهاى فراوان، هنرستان را سرپرستى كرده و شش دوره هنرجوى فارغالتحصیل هنرستان موسیقى را به جامعه تحویل داده است كه هر كدام از مایههاى هنرى موسیقى نوین كشور مىباشند. غلامحسین فخیمى، اولین فرزند خانواده است و دو خواهر و سه برادر كوچكتر از خود دارد كه همگى آنان با موسیقى آشنایى دارند و هر كدام از برادران وى در هنرستان به تحصیل موسیقى پرداخته و هر یك با نواختن سازى با این هنر والا مأنوس مىباشند. فخیمى، ازدواج كرده و خداوند فرزند دختر به وى و همسرش اعطا فرمود كه نامش را یاسمن نهادهاند و چون همسرش به شعر و موسیقى علاقمند و خود یكى از مشاورین خوب فخیمى در كارهاى هنرى و پیشرفت وى بوده، وقتى علت پیشرفت و موفقیتهاو تلاش بىوقفهاش را درباره تعلیم و تربیت نسل جدید موسیقیدانان كشور جویا شدم؟ در جواب گفت: «در سه مرحله از زندگىام، عوامى باعث پیشرفتم شدهاند كه به ترتیب: مرحله اول، وجود پدرم كه در ایام كودكى و نوجوانى با تشویقهاى فراوان و همراه بردنش به كنسرتهاى سالن باغ كوچك ملت (بالا باغ) و با خرید ساز و ویولن مورد نظرم و همچنین با خرید رادیو و گرامافون قدیمى، مرا با ساختهها و نواختههاى گوناگون و مخصوصا موسیقى سایر كشورهاى دنیا آشنا ساخت. مرحله دوم، در ایام تحصیل در دانشگاه، شخصیت برجسته و ممتاز استادان دانشگاه و درجات علمى آنان، تشویق و ترغیب استادان ارجمندم سبب شد روز به روز به كارم علاقمندتر شده و از پدیده تعلیم وتربیت لذت ببرم. مرحله سوم، دوران موفقیت در امور پرمسئولیت سرپرستى هنرستان موسیقى و انجام امور كارشناسى و برنامهریزى آموزشى را مدیون همسر شایسته و فداكارم مىدانم كه با ایجاد محیط آرام و مناسب و خانهاى پر از صفا و صمیمیت مرا در افزایش توان كارىام تشویق نموده است» فعالیتهاى هنرى غلامحسین فخیمى را بعد از انقلاب، علاوه بر امور كارشناسى و تصدى ریاست هنرستان موسیقى، مىتوان به شرح زیر خلاصه كرد: ۱- به موجب ابلاغ شماره ۴۲/ ۳۲۶۳ از تاریخ ۱۳۶۰/۷/۱ برنامهریزى و تهیه بنیاد نامههاى (اساسنامه) هنرستانهاى هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به عهده وى محول مىشود و وى پس از تدوین آنها در چند نوبت بهعنوان نماینده وزارت ارشاد اسلامى در جلسات شوراى عالى وزارت آموزش و پرورش و كمیسیونهاى مربوطه از اساسنامههاى هنرستانها دفاع مىنماید. اساسنامه هنرستانهاى موسیقى طبق اسناد موجود در سیصد و سى و پنجمین جلسه شوراى عالى آموزش و پرورش مورخ ۱۳۶۳/۱/۱۵ و در سال بعد آئیننامه امتحانات و برنامههاى تفصیلى دروس موسیقى هنرستانها به تصویب مىرسد. ۲- به موجب حكم ۵۴/ ۴۳۴ از تاریخ ۱۳۶۰/۱۲/۴ تا صدور حكم قطعى از طرف مقام محترم وزارت ارشاد اسلامى به عضویت شوراى فنى آموزشگاههاى آزاد هنرى (رشته موسیقى) انتخاب گردیده است. ۳- به موجب ابلاغ شماره ۴۳/ ۵۳۵۲۵ معاونت ادارى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى از تاریخ ۱۳۶۲/۸/۲۸ به سمت عضو شوراى ارزشیابى مشاغل هنرى منصوب شده است. ۴- به موجب ابلاغ شماره ۴۵ / ۲۸۲۹ اداره كل پژوهش و آموزش هنرى از تاریخ ۱۳۶۳/۸/۱۵ به عنوان عضو شوراى فنى و هنرى اداره كل مذكور انتخاب گردیده است. ۵- بطور مقطعى چندین نوبت ریاست هیئت ممتحنه و نطارت در امتحانات نهایى دانشسرا و هنرستانهاى هنرى وزارت ارشاد اسلامى را به عهده داشته است. غلامحسین فخیمى، در سال ۱۳۶۵ با همكارى دو تن از دوستان خود، اقدام به تأسیس مؤسسه آزاد آموزش موسیقى با عنوان «موسسه دوستداران هنر» نمود كه تا حال حاضر علاقمندان و افراد عادى با در نظر گرفتن نفاوتهاى سنى مشغول یادگیرى موسیقى به طور آماتور در كلاسهاى دوستداران هنر مىباشند.