• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • برخلاف ادعای دولت، تورم در ایران همچنان در حال افزایش است

برخلاف ادعای دولت، تورم در ایران همچنان در حال افزایش است

پیام جوان: مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور در دی‌ماه سال جاری، اعلام کرد که نسبت به ماه قبل، ٢/٦ درصد افزایش یافته است. بر همین اساس تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور در دی‌ماه سال جاری نسبت به دی ماه سال گذشته، ٣٨/٥ درصد بوده است.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که تورم ماهانه نیز در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل خود با افزایش ۲/۶ درصدی همراه بوده است. همچنین نرخ تورم در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن در دی ماه ۱۴۰۲، به ۴۳/۶ درصد رسیده است.

کارشناسان بر این باورند که تورم در ایران به هسته سخت رسیده و تا پایان سال در محدوده فعلی نوسان حداقلی را تجربه خواهد کرد و در سال آینده به روند افزایش آهسته و پیوسته خود باز خواهد گشت.

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی بارها مدعی کاهش تورم و تداوم روند کاهشی آن شده‌اند.

در همین رابطه احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در دولت جمهوری اسلامی تورم آذرماه را با فروردین‌ماه مقایسه کرده و نتیجه گرفته بود که دولت در مهار تورم موفق بوده است.

ابراهیم رئیسی نیز هفتم دی‌ماه در اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مدعی شده بود دولت روند تورم را کاهشی کرده و این کاهش ادامه دار خواهد بود.

ادعاهای حکومتی در حالی است که گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در دی ماه ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۲۲/۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ۲/۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۸/۵ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۳/۶ درصد افزایش داشته است.

  تصویر شکایت‌نامه والدین فوتبالیست‌های نونهال از فساد اخلاقی یک مربی در مدرسه فوتبال مشهد

علینقی مشایخی، اقتصاددان در توصیف شرایط اقتصادی ایران امروز ۷ بهمن در سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد نوشته است: «تورم نزدیک به ۴۰‌درصد و بیکاری زیاد است؛ قدرت خرید طبقه متوسط و پایین جامعه کم شده است و کاهش آن ادامه دارد؛ سرمایه‌گذاری ناخالص ملی به قیمت ثابت در دهه گذشته رو به کاهش بوده؛ نرخ ارز افزایش داشته است و خروج سرمایه‌های مادی و انسانی از کشور زیاد است.»

این اقتصاددان سرشناس درباره چرایی بوجود آمدن شرایط فعلی نوشته است: «شرایط فعلی حاصل سیاست‌های اقتصادی، سیاست‌های خارجی و سیاست‌های داخلی، فرهنگی و اجتماعی طی چند دهه گذشته بوده است. این وضعیت نامطلوب از آسمان به ما نازل نشده، بلکه نتیجه تصمیمات و سیاست‌های دولت‌هاست.»

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان