• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • بحران در حوزه دارو و درمان: تورم ۸۰ درصدی، خداحافظی مردم با دندانپزشکی

بحران در حوزه دارو و درمان: تورم ۸۰ درصدی، خداحافظی مردم با دندانپزشکی

پیام جوان: روزنامه اعتماد در گزارشی به وضعیت نابسامان بازار دارو و درمان در ایران پرداخته و از تورم ۸۰ درصدی دارو و عدم توانایی بسیاری از خانوارها برای تامین نیازهای دارویی خود خبر داده است.

این گزارش همچنین به شکست طرح “دارویار” در کنترل قیمت دارو و افزایش هزینه‌های درمانی اشاره می‌کند.

به گفته این روزنامه، نرخ تورم در بخش دارو در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۸۱ درصد بوده که در مقایسه با تورم ۴۵ درصدی بخش آرایشی و بهداشتی و ۹۰ درصدی تجهیزات پزشکی، نشان‌دهنده عمق بحرانی است که در این حوزه وجود دارد.

مشکلات موجود در سیستم داروخانه‌ها و کمبود ۳۰ درصدی دارو در سطح تهران از دیگر معضلاتی است که در این گزارش به آنها اشاره شده است.

محمد پیکانپور، مقام سازمان غذا و دارو، کمبود ۹۹ قلم دارو در آذر ماه سال جاری را تایید کرده و گفته است که ۳۱ قلم از این داروها به دلیل عدم تامین ارز برای واردات، کمیاب شده‌اند.

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز با اشاره به کمبود بیش از ۳۰۰ قلم دارو در داروخانه‌ها، می‌گوید که دولت واقعیت گرانی و کمبود دارو را کتمان می‌کند.

بحران گرانی و کمبود دارو در دو سال اخیر شدت گرفته و بیماران حتی برای تهیه داروهای معمولی مانند داروی سرماخوردگی و آنتی‌بیوتیک‌ها نیز با مشکل مواجه هستند.

حکومت جمهوری اسلامی و رسانه‌های رسمی در ایران بارها مشکلات در عرصه درمان و بهداشت را به تحریم‌ها نسبت داده‌اند. این در حالی است که دارو و اقلام درمانی همواره شامل تحریم‌ها نشده و از “استثنا” برای تهیه و واردات برخوردار بوده است.

  معامله هر دلار آمریکا به قیمت ۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان در دومین روز سال جدید

مهم‌ترین مشکل در این زمینه، عدم شفافیت‌های مالی و اصلاح قوانین برای خارج شدن از فهرست سیاه “اف‌ای‌تی‌اف” است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان