• Home
  • >
  • ورزشی
  • >
  • اظهار نگرانی رسانه‌های جهان درباره وضعیت الناز رکابی که بدون حجاب اجباری در مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا شرکت کرد

اظهار نگرانی رسانه‌های جهان درباره وضعیت الناز رکابی که بدون حجاب اجباری در مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا شرکت کرد

پیام جوان: به گزارش ایران اینترنشنال، در حالی که سفارت جمهوری اسلامی از بازگشت الناز رکابی پس از پایان مسابقات سنگ‌نوردی قهرمانی آسیا به ایران خبر می‌دهد و یک «استوری اجباری» هم در صفحه اینستاگرامی او منتشر شده، رسانه‌های جهان درباره وضعیت این ورزشکار که بدون حجاب اجباری در مسابقه حاضر شد، اظهار نگرانی کردند.

هم‌زمان با گزارش‌های متعدد مبنی بر «مفقود شدن» الناز رکابی از عصر یک‌شنبه تاکنون، یک استوری در اینستاگرام این ورزشکار منتشر شده که بسیاری از آن با عنوان «اعتراف اجباری» یاد کردند. اعترافی که پیش از رسیدن او به خاک ایران، گمانه‌زنی‌ها را درباره نگرانی برای امنیت این ورزشکار ایرانی افزایش می‌دهد.

رکابی در این استوری درباره حضور در مسابقات جهانی بدون حجاب اجباری نوشته است که به دلیل زمان‌بندی نامناسب و فراخوانی غیر قابل پیش‌بینی برای صعود دیواره، پوشش او «سهوا دچار مشکل شد.»

در این استوری همچنین آمده است: «در حال حاضر طبق زمان‌بندی از قبل تعیین شده به همراه تیم، در حال بازگشت به ایران هستم.»

این استوری که گمانه‌زنی درباره فشار به الناز رکابی و اعتراف اجباری را تقویت می‌کند در حالی است که در روزهای گذشته برخی رسانه‌ها از از بازداشت داود رکابی، برادر این صخره‌نورد و همچنین خواهرش، به دست سپاه پاسداران خبر داده بودند.

از سوی دیگر و بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، گوشی تلفن همراه رکابی در اختیار خود او نیست.

روزنامه گاردین ساعاتی پیش در گزارشی با تیتر «نگرانی درباره وضعیت الناز رکابی، کوهنورد ایرانی پس از حضور بدون حجاب در مسابقات سئول» نوشت: «دوستان این ورزشکار می‌گویند از روز یک‌شنبه نتوانسته‌اند با او تماس بگیرند در حالی که سفارت ایران می‌گوید او با سایر اعضای تیم به خانه بازگشته است.»

  موندو دپورتیوو: خطر از بیخ گوش کاپیتان 24 ساله بارسا گذشت

این روزنامه همچنین با اشاره به گزارش بی‌بی‌سی فارسی درباره ضبط تلفن همراه و گذرنامه الناز رکابی و بی‌خبری دوستانش از او پس از روز یک‌شنبه، از «نگرانی فزاینده‌ای» گفته است که برای وضعیت این زن کوهنورد ایرانی به وجود آمده.

تلگراف نیز از «مفقود شدن» ورزشکار ایرانی به دلیل عدم رعایت حجاب در مسابقات سنگ‌نوردی خبر داد.

این روزنامه با اشاره به ناپدید شدن الناز رکابی ۳۳ ساله به دلیل امتناع از داشتن حجاب اجباری در مسابقات خارج از ایران، نوشت: «رکابی و سایر ورزشکاران ایرانی صبح دوشنبه از هتل گاردن سئول خارج شدند.»

پیش از این، ایران وایر، به نقل از یک منبع آگاه خبر داده بود رکابی روز سه‌شنبه -یک روز زودتر از موعد مقرر- برای جلوگیری از اعتراضات و تجمع احتمالی در فرودگاه بین‌المللی خمینی، به تهران بازگردانده می‌شود.

نشریه اینسایدر هم با اشاره به این که «الناز رکابی، صخره‌نورد ایرانی، دو روز زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده از مسابقات بین‌المللی کره جنوبی به تهران بازگشته»، از افزایش نگرانی‌ها درباره امنیت او خبر داده داده است.

این نشریه همچنین امتناع رکابی از بر سر گذاشتن حجاب اجباری را «نمایش تاریخی همبستگی با تظاهراتی که با رهبری زنان در ایران» شکل گرفته، توصیف کرد.

رسانه بریتانیایی UK Climbing که اخبار مربوط به کوهنوردی را پوشش می‌دهد نیز در گزارشی، اقدام این صخره‌نورد ایرانی را در مسابقات قهرمانی آسیا IFSC «پیوستن به اعتراضات زنان علیه رژیم ستمشاهی ایران» توصیف کرد.

این رسانه همچنین به نقل از یک منبع آگاه درباره سرنوشت الناز رکابی نوشت: «او به تهران می‌رسد، پاسپورتش ضبط می‌شود، تحت تعقیب قرار می‌گیرد و دولت او را به خاطر این اقدام به زندان می‌اندازد.»

  استقرار نیروهای «حجاب‌بان» در مترو تهران: ادعای «خودجوشی» مسئولان و واقعیت «اعمال اجباری»

این واکنش‌های جهانی در حالی است که سفارت جمهوری اسلامی در کره جنوبی، از بازگشت الناز رکابی به ایران در بامداد روز سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ خبر داده و در صفحه توییتر خود «تمامی اخبار جعلی، کذب و اطلاعات نادرست در خصوص خانم الناز رکابی» را تکذیب کرده است.

رکابی روز یک‌شنبه بدون حجاب اجباری در فینال مسابقات قهرمانی آسیا شرکت کرد و این اقدام او به سرعت خبرساز شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان