احمد علیخانی، کنشگر محیط زیست، به جریمه نقدی محکوم شد

پیام جوان: احمد علیخانی، کنشگر محیط زیست که شهریور ۱۴۰۲ پس از کاشتن نهال بر مزار نیکا شاکرمی بازداشت شده بود، به پرداخت ۲۴۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

شعبه هشتم دادگاه تجدیدنظر استان لرستان حکم قبلی مبنی بر یک سال حبس، ممنوعیت خروج از کشور و ممنوعیت عضویت در حزب و گروه را لغو و به جای آن جریمه نقدی تعیین کرده است.

پیشتر یک منبع آگاه به صدای آمریکا گفته بود که آقای علیخانی «بنا بر رسوم محلی» و حمایت از خانواده شاکرمی «به جای پدر فوت‌شده» نیکا به کاشت درخت بر مزار این نوجوان جان‌باخته در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ اقدام کرده بود.

پیام درفشان، وکیل خانواده علیخانی، هم در انتقاد از بازداشت او گفته بود که او «سالیان متمادی با کاشت هزاران هزار نهال در تلاش برای بقا و احیای محیط زیست کشور برآمده» است.

در مهر سال جاری، مهاجمان ناشناس امیر علیخانی، برادر این کنشگر محیط زیست، را مقابل زندان مرکزی خرم‌ آباد هدف شش گلوله‌ جنگی قرار دادند.

به گفته وکیل او، امیر علیخانی در پی این حمله آسیب جدی دیده و توان حرکتی خود را از دست داده است.

دیده‌بان حقوق بشر در گزارش سالانه خود با اشاره به تشدید سرکوب‌های حکومت ایران در ماه‌های منتهی به سالگرد اعتراضات اعلام کرده بود که مقامات ایران از طریق تهدید، دستگیری، پیگرد، و محاکمه فعالان، هنرمندان، مخالفان، وکلا، دانشگاهیان، دانشجویان، و بستگان کشته‌شدگان در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به سرکوب خود علیه مخالفت مسالمت‌آمیز شدت بخشیده‌اند.

حکم جدید علیه احمد علیخانی در حالی صادر شده است که او به دلیل فعالیت‌های مسالمت‌آمیز خود بارها مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

  خانه‌های بوم‌گردی، فرصتی برای تجربه دلچسب زندگی روستایی

این حکم نمونه‌ای دیگر از سرکوب گسترده فعالان مدنی و سیاسی در ایران است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان