افزایش سن بازنشستگی از فروردین ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود

پیام جوان: با نزدیک شدن به پایان سال، مصوبه جنجالی افزایش سن بازنشستگی که در چارچوب برنامه هفتم توسعه به تصویب رسیده، از ابتدای سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهد شد.

آمارها نشان می‌دهد که طی سال‌های اخیر، سن بازنشستگان جدید به طور میانگین از سن کل بازنشستگان بیشتر بوده است. بر اساس گزارش وب‌سایت «اقتصاد ۱۰۰»، میانگین سن بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۱، ۵۶.۳ سال بوده، در حالی که این رقم برای بازنشستگان جدید، ۵۷.۶ سال بوده است.

یکی از دلایل اصلی این افزایش سن، تداوم اجرای قانون تعیین تکلیف و تمایل افراد با سابقه کمتر از ۱۰ سال به بازنشستگی پیش از موعد است.

همچنین، میانگین سن از کارافتادگان جدید در سال ۱۴۰۱، ۴۸ سال بوده که به طور قابل توجهی از میانگین سن کل از کارافتادگان (۴۳.۳ سال) بیشتر است. کارشناسان دلیل این امر را عدم رعایت شرط سن و سابقه برای برقراری مستمری از کارافتادگی در صورت بروز حادثه یا بیماری ناشی از کار می‌دانند.

منتقدان افزایش سن بازنشستگی معتقدند که این مصوبه به معنای کاهش فرصت‌های شغلی برای جوانان و افزایش مشکلات جسمی و روحی برای افراد در سنین بالاتر خواهد بود.

روزنامه جمهوری اسلامی این مصوبه را “ضد اشتغال‌زایی” و به معنای “ایجاد تاخیر در خالی شدن صندلی‌ها، پست‌ها و موقعیت‌های کاری” دانسته است.

خبرگزاری ایلنا نیز با اشاره به انباشت بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی، از جمله تامین اجتماعی، این سوال را مطرح می‌کند که چرا برای حل بحران ناترازی این صندوق‌ها، به جای افزایش سن بازنشستگی، از این بدهی‌ها استفاده نمی‌شود؟

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران نیز بحران صندوق‌های بازنشستگی را در “مرز انفجار” توصیف و تاکید کرده است که این بحران با “تقلیل‌گرایی مسئولان به کمی سن و سابقه برای بازنشستگی حل نخواهد شد.”

  Rep. Seth Moulton disagrees with Trump and Ocasio-Cortez on VA, says the department 'is broken'

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم در بیانیه‌ای به شدت از تصویب طرح افزایش سن بازنشستگی انتقاد کرده و آن را اقدامی برای “بهره کشی از جنازه کارگران و حقوق بگیران” نامیده است.

بر اساس قانون جدید، برای افراد با سابقه ۲۵ تا ۲۸ سال، به ازای هر سال تا زمان بازنشستگی دو ماه اضافه اشتغال در نظر گرفته می‌شود.

این رقم برای افراد با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال، سه ماه، برای افراد با سابقه ۱۵ تا ۲۰ سال، چهار ماه و برای افراد با سابقه کمتر از ۱۵ سال، پنج سال اضافه اشتغال خواهد بود.

اجرای این مصوبه از فروردین ماه سال ۱۴۰۳ آغاز خواهد شد و تبعات مختلفی برای جامعه، از جمله جوانان، کارگران و صندوق‌های بازنشستگی به دنبال خواهد داشت.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان