• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • اف‌ای‌تی‌اف امارات را از فهرست خاکستری خارج کرد، ایران همچنان در فهرست سیاه باقی ماند

اف‌ای‌تی‌اف امارات را از فهرست خاکستری خارج کرد، ایران همچنان در فهرست سیاه باقی ماند

پیام جوان: گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در روز جمعه چهارم اسفند، امارات متحده عربی را از فهرست خاکستری خود خارج کرد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم تلاش‌های اخیر، همچنان در فهرست سیاه این نهاد بین‌المللی باقی مانده است.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی در سی‌ام بهمن ماه گفته بود: «ما اکنون به‌دلیل تحریم‌ها به جای سوئیفت از ابزار‌های دیگری استفاده می‌کنیم و ابزار مالی خودمان را داریم، چه اشکالی دارد که اف‌ای‌تی‌اف خودمان را هم داشته باشیم؟»

امارات متحده عربی که به عنوان مقصد پرطرفداری برای ثروتمندان، بانکداران و صندوق‌های پوشش ریسک شناخته می‌شود، در سال ۲۰۲۲ به دلیل خطرات پولشویی و تامین مالی تروریسم از طریق بانک‌ها، فلزات و سنگ‌های قیمتی و همچنین دارایی‌ها، به فهرست خاکستری اف‌ای‌تی‌اف اضافه شده بود.

با این وجود، امارات حتی پس از قرار گرفتن در فهرست خاکستری، همچنان ثروتمندان زیادی را از سراسر جهان جذب خود کرد. این کشور مقصدی محبوب برای شرکت‌های ارز دیجیتال است و در پی جنگ اوکراین، روس‌های زیادی را نیز به خود جلب کرده است.

پنجمین جلسه عمومی اف‌ای‌تی‌اف به عنوان نهاد تنظیم استاندارد جهانی مبارزه با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم، در روز جمعه با ریاست سنگاپور به پایان رسید و جمهوری اسلامی ایران در فهرست سیاه این نهاد باقی ماند.

اف‌ای‌تی‌اف ضمن محکوم کردن مجدد تهاجم غیرقانونی، بی‌دلیل و توجیه‌ناپذیر روسیه به اوکراین، نسبت به همکاری مالی فزاینده روسیه با ایران و کره شمالی ابراز نگرانی کرد.

گروه ویژه اقدام مالی همچنین با ابراز نگرانی نسبت به تاثیرات منفی فعالیت‌های مخرب سایبری و باج‌افزارها بر سیستم مالی جهانی، خواستار هوشیار ماندن همگان برای مقابله با چنین خطراتی شد.

  گزارش کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل از نقشه‌ای برای مدیریت غزه پس از پایان جنگ

در همین ارتباط، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا، با اشاره به پیشبردن ابتکارهای تاریخی از سوی ایالات متحده به منظور حفاظت از سیستم مالی خود، اقدامات حیاتی اف‌ای‌تی‌اف برای تقویت استانداردهای جهانی مبارزه با تامین مالی غیرقانونی را ستود.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان