• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • بحران غذا در ایران: وابستگی به واردات ۲۰ درصد افزایش یافته و کسری ۳.۷ میلیارد دلاری وجود دارد

بحران غذا در ایران: وابستگی به واردات ۲۰ درصد افزایش یافته و کسری ۳.۷ میلیارد دلاری وجود دارد

پیام جوان: یک روزنامه اقتصادی با استناد به آمار رسمی و اظهارات مقامات، از کسری ۳.۷ میلیارد دلاری برای واردات کالاهای اساسی خبر داده است.

این در حالی است که وابستگی به واردات اقلام اساسی در سال جاری ۲۰ درصد افزایش داشته است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی به بحران تامین غذا و کاهش شدید قدرت خرید مردم پرداخته و به نقل از رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته است که «ما در شرایطی به‌سر می‌بریم که ذخایر ارزی نه تنها افزایش نیافته، بلکه شاهد کاهش آن هستیم و در حال حاضر کشور با کسری ۳.۷ میلیارد دلاری ارز مواجه است.»

بابک نگاهداری، تاکید کرده است که «اگر در آینده، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا شود، باید آماده باشیم که فشار تحریمی ما افزایش پیدا کند و شوک به بازار دارایی‌ها وارد شود.»

بحران تامین غذا در ایران به حدی رسیده است که ۱۸ دی‌ ماه سال جاری یک کارشناس اقتصاد در برنامه‌ای تلویزیونی گفت: «میانگین مصرف گوشت خانواده‌ها در ایران ۸ کیلوگرم و در سه دهک پایین جامعه کمتر از ۲ کیلوگرم در سال است در حالی که استاندارد جهانی مصرف این ماده پروتئینی ۱۲ کیلو در سال است.»

از طرفی گزارش‌ها نشان می‌دهد که واردات کالاهای اساسی در ۸ ماه ابتدایی سال به‌طور متوسط ۵۰ درصد کاهش داشته است و در حوزه تولید گوشت قرمز نیز در آبان‌ ماه سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی رخ داده است.

کاوه زرگران، رئیس انجمن غلات ایران، اردیبهشت ماه سال جاری وضعیت ذخایر برخی از کالاهای اساسی را بحرانی اعلام کرده و گفته بود که احتمال بروز کمبودهایی در سال ۱۴۰۲ وجود دارد.

  تصرف افغانستان توسط طالبان و تاثیر آن بر قیمت طلا و بیت کوین

بحران تامین مواد غذایی و پیامدهای آن در آینده نزدیک در کنار پیش‌بینی تداوم تورم بالای ۴۰ درصد در کشور، زنگ خطر را برای علی خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی نیز به صدا درآورده است.

وب‌سایت «خبرآنلاین» ۲۱ آذر ماه در همین رابطه نوشت که علی خامنه‌ای در مواجهه با گزارش‌های دولت گفته است که «علی الارض چه اتفاقی افتاده است؟»

«خبرآنلاین» نوشته است که به عبارت ساده‌تر، رهبر جمهوری اسلامی از ابراهیم رئیسی می‌پرسد که روی زمین چه اتفاقی افتاده است؛ یعنی غیر از گزارش، چه اتفاقی در عمل رخ داده است؟

تحلیلگران با استناد به مشاهدات و آمارهای رسمی معتقدند که روند جاری، زنگ خطر بحران عظیم تامین مواد غذایی و کمبود اقلام غذایی در بازار است.

تداوم تحریم‌ها و مصارف غیر توسعه‌ای از جمله کمک‌های مالی به گروه‌های نیابتی در منطقه از جمله عوامل محدود شدن ذخایر ارزی در ایران است.

این بحران می‌تواند به نارضایتی عمومی و ناآرامی‌های اجتماعی منجر شود.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان