• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • اتهام جدید آمریکا علیه ایران: قاچاق چند میلیارد دلاری نفت برای تامین مالی تروریسم

اتهام جدید آمریکا علیه ایران: قاچاق چند میلیارد دلاری نفت برای تامین مالی تروریسم

پیام جوان: وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه ۱۳ بهمن از طرح اتهام علیه یک شبکه چند میلیارد دلاری قاچاق نفت جمهوری اسلامی ایران خبر داد. این شبکه به اتهام “تروریسم” و “دور زدن تحریم‌ها” تحت تعقیب قرار گرفته است.

به گفته مقامات آمریکایی، این شبکه در تأمین مالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه نقش داشته است. هدف از این اقدام، متوقف کردن جریان پولی است که جمهوری اسلامی ایران از آن برای “تهدید افراد در داخل آمریکا و همچنین منافع آمریکا در سراسر جهان” استفاده می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید که اقدامات اخیر شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، از جمله حمله تروریستی حماس به اسرائیل در مهرماه و حمله پهپادی به اردن که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد، توجه‌ها را به تجارت نفت ایران جلب کرده است.

در این راستا، بیش از ۱۰۸ میلیون دلار که شرکت “نفت و پترولیوم چین” (به عنوان یکی از شرکت‌های صوری سپاه پاسداران) قصد پولشویی آن را از طریق حساب‌های بانکی در آمریکا داشته، توقیف شده است. همچنین، بیش از ۵۲۰ هزار بشکه نفت تحریم شده ایران در نفتکش ابیس که مشمول تحریم‌های آمریکا است، ضبط شده است.

هفت نفر در ارتباط با این پرونده تحت اتهام قرار گرفته‌اند که شامل مرتضی قاسمی (فرزند رستم قاسمی، وزیر نفت سابق ایران) و بهنام شهریاری (از مقامات نیروی قدس) می‌شود. اتهامات این افراد شامل “فرار از تحریم‌های ایران” و “پولشویی در ارتباط با قاچاق و فروش نفت ایران به پالایشگاه‌های دولتی چین” است.

این در حالی است که صادرات و تولید نفت ایران در سال ۱۴۰۲ به رغم تحریم‌های آمریکا به بالاترین حد خود رسیده بود. با این حال، تجارت نفت چین با ایران در ماه ژانویه به دلیل درخواست تهران برای افزایش قیمت، متوقف شد. گفتنی است که حدود ۱۰ درصد از واردات نفت خام چین از ایران تامین می‌شود.

  نویسنده کتاب پدر پولدار، پدر بی‌پول: بیت کوین به ۹ هزار دلار می‌رسد

مقامات وزارت دادگستری آمریکا تاکید کرده‌اند که پرونده‌های اخیر، افراد را در هر دو طرف عرضه و تقاضای نفت تحریم شده ایران هدف قرار داده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان