• Home
  • >
  • ورزشی
  • >
  • بازگشت «پدر شیرجه» ایران به تخته پرش در آستانه ۱۰۰ سالگی

بازگشت «پدر شیرجه» ایران به تخته پرش در آستانه ۱۰۰ سالگی

پیام جوان: تقی عسگری، پیشکسوت شیرجه ایران که از او به عنوان «پدر شیرجه» یاد می‌شود، در آستانه ۱۰۰ سالگی برای حضور در مسابقات بین‌المللی ورزش‌های آبی که در دوحه برگزار می‌شود به تخته پرش بازگشته است.

نام عسگری ۷۳ سال پیش به دلیل کسب مدال نقره و برنز بازی‌های آسیایی دهلی نو در عرصه جهانی مطرح شد.

او مسن‌ترین فرد حاضر در این مسابقات قهرمانی است و قبل از فینال ۳ متر تخته پرش زنان در مرکز آبی حمد، با شیرجه‌ای نمایشی شمارش معکوس دوهفته‌ای بزرگ‌ترین مسابقات قهرمانی جهان در ورزش‌های آبی را آغاز خواهد کرد.

عسگری در گفت‌و‌گو با نشریه «ورلد آکواتیکس» گفت که در چهل و یک سالگی با کسب مدال طلا در سطح کشوری این ورزش را کنار گذاشت. اما به دلیل عشقش به شیرجه دوباره به دوحه بازگشته است.

او متولد بهمن سال ۱۳۰۳ است و در مسابقات بازی‌های آسیایی دهلی نو سال ۱۳۳۰ موفق شد در دو رشته سکو و شیرجه دو مدال نقره کسب کند.

عسگری به «فدراسیون جهانی ورزشهای آبی» گفته است که اولین باری که در بازی‌های آسیایی دهلی نو در سال ۱۳۳۰ شرکت کرد، سطح ورزش شیرجه در ایران «بسیار بالا» بود.

او افزوده است زمانی که در سال ۱۳۵۳ بازی‌ها در تهران برگزار شد، شناگران چینی وارد این ورزش شده بودند و پیشرفت زیادی کردند.

او می‌گوید:«ما نتوانستیم به آنها برسیم چون در همان سطحی که شروع کردیم، ماندیم.»

در رسانه‌های ایران، نام این پیشکسوت شیرجه در بحبوحه شیوع کرونا و با اعتراضش به کمبود واکسن برای افراد مسن و عدم توجه مسئولان به ورزشکاران پیشکسوت دوباره مطرح شد.

  توضیحات عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص لغو سفر تیم ملی ایران به اروگوئه

همچنین گفت‌و‌گویی از او در شماری از رسانه‌های داخل ایران بازتاب یافت که در بخشی از آن با اشاره به شرایط وخیم مالی گفته بود: «خیلی دلم می‌خواهد کرونا بگیرم و بمیرم تا آبرویم نرود. نگران آبرو و تنگ‌دستی‌ام هستم، چون هزینه‌ها واقعاً وحشتناک شده است.»

بازگشت تقی عسگری به دنیای شیرجه در آستانه ۱۰۰ سالگی، نشان از عشق و تعهد او به این ورزش دارد و می‌تواند الهام‌بخش بسیاری از جوانان باشد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان