• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • توقیف بوئینگ ۷۴۷ ماهان ایر توسط آمریکا: واکنش‌ها و جزئیات

توقیف بوئینگ ۷۴۷ ماهان ایر توسط آمریکا: واکنش‌ها و جزئیات

پیام جوان: وزارت دادگستری آمریکا روز دوشنبه ۲۳ بهمن از توقیف یک فروند هواپیمای باربری بوئینگ ۷۴۷ که پیش‌تر متعلق به شرکت ماهان‌ایر بود خبر داد. این اقدام با واکنش جمهوری اسلامی ایران روبرو شد و سخنگوی وزارت خارجه آن را “تصاحبی ناروا” و “نقض اصول اساسی منشور سازمان ملل” خواند.

بر اساس بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، دولت آرژانتین در پی حکم قطعی دادگاه واشنگتن در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، نگهداری این هواپیما را به ایالات متحده محول کرده است. این هواپیما هم‌اکنون به جنوب ایالت فلوریدا منتقل شده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند این هواپیمای ساخت آمریکا توسط ماهان‌ایر که یک شرکت تحریم‌شده است، در معامله‌ای ناقض قوانین کنترل صادرات ایالات متحده به ونزوئلا فروخته شده بود. آنها مدعی هستند که این معامله سود مستقیمی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که از سوی آمریکا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، رسانده است.

متیو اولسن، معاون دادستان کل بخش امنیت ملی وزارت دادگستری آمریکا در این باره گفت: «ما متعهد به اجرای کامل قوانین آمریکا برای جلوگیری از دستیابی بازیگران دولتی متخاصم به ابزارهای مورد نیازشان برای فعالیت‌های بدخواهانه‌ای است که امنیت ملی ما را تهدید می‌کند.»

مقامات آمریکایی همچنین تاکید می‌کنند که ماهان‌ایر سابقه حمل سلاح و جنگجویان سپاه پاسداران و حزب‌الله را دارد. آنها می‌گویند توقیف این هواپیما نشان‌دهنده عزم ایالات متحده برای جلوگیری از سوءاستفاده ایران و گروه‌های نیابتی‌اش از فناوری آمریکایی است.

در همین حال، لاریسا ناپ، معاون اجرایی شعبه امنیت ملی پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) انتقال این هواپیما به آمریکا را “آخرین گام در فرایند طولانی به نتیجه رساندن این پرونده” خواند.

  حذف ۳۲ هزار استاد حق‌التدریسی در رشته‌های گوناگون و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد

بر اساس اسناد دادگاه، کاپیتان این هواپیما از فرماندهان سابق سپاه پاسداران و سهامدار و عضو هیئت مدیره شرکت تحریم‌شده “قشم فارس ایر” وابسته به نیروی قدس سپاه پاسداران بوده است.

این هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که متعلق به شرکت “اِمتراسور” ونزوئلا بود، دو سال پیش از شرکت ماهان‌ایر خریداری شده بود.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان