• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • برخوردهای گسترده در ایام نوروز: از توقیف لنج تا پلمب رستوران‌ها

برخوردهای گسترده در ایام نوروز: از توقیف لنج تا پلمب رستوران‌ها

پیام جوان: در ادامه برخوردهای دستگاه‌های دولتی و امنیتی با مردم در ایام نوروز، فرمانده مرزبانی استان بوشهر از توقیف یک لنج با تعدادی مسافر نوروزی در دریا خبر داد.

عبدالله خسروی در جمع خبرنگاران در بوشهر گفته است که این افراد «شئونات اسلامی» را در ماه رمضان رعایت نکرده و «هنجارشکنی» کرده‌اند.

این در حالی است که در روزهای اخیر، برخورد با تفریحات مردم در جزیره قشم نیز پس از استقبال عمومی از سفر به این جزیره و انتشار ویدیوهای جذاب و دیدنی از جاذبه‌های این منطقه و شادی مردم، در دستور کار مقامات امنیتی و قضایی قرار گرفته است.

در همین رابطه، ۱۹ اسفند ماه نیز «همشهری آنلاین» به نقل از مدیر میراث‌ فرهنگی قشم اعلام کرد که طی چند روز گذشته دو مجموعه بوم گردی در این جزیره به‌دلیل آنچه «ارائه خدمات غیر متعارف با فرهنگ قشم» نامید، پلمب شدند.

این رویکرد با تقارن ماه رمضان و تعطیلات نوروز شدت گرفته و کار به توقیف لنج نیز رسیده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که پلمب و توقیف کسب و کارها به بهانه ماه رمضان در ایران طی ده روز گذشته به اوج رسیده و رسانه‌های هر روز از آمار پلمب‌های صورت گرفته در شهرهای مختلف خبر می‌دهند.

در همین رابطه، روز گذشته نیز خبرگزاری دولتی ایرنا از پلمب ۲۴ واحد صنفی در شهرستان ری خبر داده بود.

همچنین فرمانده انتظامی دزفول، از پلمب ۱۵واحد صنفی اغذیه‌فروشی و رستوران و خبرگزاری صدا و سیما از پلمب ۴ واحد رستوران «متخلف» در شهرستان ابهر به علت «رعایت نکردن قوانین مربوط به فعالیت صنوف در ماه رمضان» خبر داده بودند.

  مرکز اسلامی انگلیس، وابسته به جمهوری اسلامی ایران تا اطلاع ثانوی تعطیل شد

رئیس اتاق اصناف همدان نیز از پلمب ۳۵ واحد صنفی «متخلف» که به ادعای او «حرمت ماه رمضان را نگاه نداشتند»، خبر داده بود.

فرمانده انتظامی استان قم نیز از پلمب سه واحد صنفی به دلیل آنچه «بی حرمتی» به ماه رمضان خواند، خبر داد.

این رویکرد در سال گذشته نیز ادامه داشته و مشکلات متعددی برای اصناف ایجاد کرده است.

مرور اخبار ماه‌های اخیر نشان می‌دهد حکومت جمهوری اسلامی اصرار بر تداوم «پلمب درمانی» در مواجهه با موارد مختلف بخصوص در حوزه حجاب اجباری و مسائل ایدئولوژیک دارد.

پس از اعتراضات سراسری دو سال گذشته و مقاومت بخش قابل توجهی از زنان و دختران در مقابل تحمیل حجاب اجباری، جمهوری اسلامی به روش‌هایی از جمله پلمب واحدهای صنفی و ارائه ندادن خدمات به کسانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند، روی آورده است.

با این همه، تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از ناکامی سیاست جمهوری اسلامی در اعمال حجاب اجباری است.

برخوردهای گسترده در ایام نوروز، نشان‌دهنده تداوم سیاست‌های سختگیرانه جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی است.

این سیاست‌ها، نارضایتی عمومی را به دنبال داشته و می‌تواند به تنش‌های اجتماعی در جامعه منجر شود.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان