• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • دستمزد کارگران در سال آینده؛ کشمکش بین تورم و قدرت خرید

دستمزد کارگران در سال آینده؛ کشمکش بین تورم و قدرت خرید

پیام جوان: در پی برگزاری نشست کمیته مزد شورای عالی کار در روز سه‌شنبه ۱۵ اسفند، بحث و جدل‌ها در مورد میزان افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران بالا گرفته است.

نماینده کارفرمایان و سخنگوی دولت در مواضع مشابهی از لزوم پرهیز از افزایش دستمزد به گونه‌ای که منجر به افزایش تورم شود، سخن گفتند.

این در حالی است که فعالان صنفی کارگری معتقدند که دولت و کارفرمایان به دنبال سرکوب هرگونه افزایش قابل توجه دستمزدها هستند.

ستار رحمانی، فعال سندیکایی ساکن لندن، به صدای آمریکا می‌گوید: “دولت و کارفرمایان در حال حاضر به زندگی و هستی کارگران حمله کرده‌اند. آنها به دنبال این هستند که با کمترین افزایش ممکن، کارگران را در شرایطی اسفناک نگه دارند.”

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار، به خبرگزاری ایسنا گفته است: “اگر نتوانیم مشکل تورم را حل کنیم، هر قدر که دستمزد را افزایش بدهیم، شاید لحظه اول خوش آمدنی باشد ولی تورم ظرف یکی دو ماه آن را از بین می‌برد.”

علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، نیز در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، با تاکید بر حفظ قدرت خرید کارگران، افزایش دستمزد را به گونه‌ای که منجر به افزایش تورم نشود، خواستار شده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در سال‌های گذشته نیز، دولت و کارفرمایان با همین استدلال، دستمزدها را به میزان ناچیزی افزایش داده‌اند.

در حال حاضر، حداقل دستمزد یک کارگر مشمول قانون کار، متاهل و دارای فرزند، ۸ میلیون تومان است. این در حالی است که هزینه زندگی برای چنین کارگری بین ۲۵ تا ۲۸ میلیون تومان برآورد می‌شود.

از سوی دیگر، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند که افزایش دستمزد نه تنها باعث افزایش تورم نمی‌شود، بلکه می‌تواند به افزایش اشتغال نیز کمک کند.

  دلار وارد کانال ۲۸ هزار تومان شد

علی نصیری اقدم، استاد دانشگاه علامه طباطبایی، به خبرگزاری مهر گفته است: “افزایش حداقل دستمزد، نه تنها باعث افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نشده است، چون عامل ایجاد تورم چیز دیگری است؛ بلکه منجر به افزایش اشتغال هم شده‌است؛ چون شما وقتی دستمزد را افزایش می‌دهید انگیزه کار هم افزایش پیدا می‌کند و کارفرما هم انگیزه پیدا می‌کند نیروی بهتری را داشته باشد.”

به نظر می‌رسد که در روزهای آینده، شاهد بحث‌های داغی در مورد میزان افزایش دستمزد سال آینده کارگران باشیم.

هنوز مشخص نیست که در نهایت چه تصمیمی در این خصوص گرفته خواهد شد.

اما آنچه مسلم است، این است که کارگران ایرانی در حال حاضر با مشکلات عدیده‌ای معیشتی روبرو هستند و نیاز به افزایش قابل توجه دستمزد دارند.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان