• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • فرشاد مومنی، اقتصاددان، تورم دو دهه اخیر در ایران را ۳۰۹۰ درصد اعلام کرد

فرشاد مومنی، اقتصاددان، تورم دو دهه اخیر در ایران را ۳۰۹۰ درصد اعلام کرد

پیام جوان: فرشاد مومنی، اقتصاددان، تورم دو دهه اخیر در ایران را ۳۰۹۰ درصد اعلام کرده و معتقد است که طی ۲۰ سال اخیر، رشد نقدینگی ۱۰ هزار و ۲۵۰ درصد بوده است.

به نقل از صدای آمریکا و به گزارش وب سایت «جماران»، آقای مومنی، رئیس «موسسه دین و اقتصاد»، در نشستی تحت عنوان «دانایی و توسعه» گفت که در دهه ۱۳۹۰، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران ۱۲ هزار و ۷۰۰ درصد رشد داشته و ایران همزمان با سقوط بهره وری تولید، سقوط رابطه مبادله و گسترش و تعمیق فقر روبرو شده است.

او افزود که حکومت می خواهد رابطه خود با مردم را همچنان در استاندارد ۲۷۰ سال پیش نگهدارد، بنابراین نمی‌توان دانش‌بنیان شد.

این استاد اقتصاد با اشاره به گزارش کمیسیون آقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت در این گزارش آمده که در دو دهه منتهی به ۱۴۰۰، رشد تولید در ایران طی بیست سال، ۳۶ درصد بوده است.

مومنی با زیر سوال بردن نحوه محاسبه رشد تولید، تاکید کرد این که نفت را از اعماق زمین بیرون بکشید و به صورت خام بفروشید، اسمش تولید نیست.

به گفته او، در دهه‌های اخیر نفت به عنوان یک دارایی پایان‌پذیر و بین‌نسلی فروخته شده و با این تلقی از تولید، رشد تولید در بیست سال ۳۶ درصد شده است.

انتقادهای فرشاد مومنی در مورد حکمرانی اقتصادی، در کنار واقعیت‌های ملموس برای مردم در ایران، نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته با نگاه مصرفی به ایران، سیاست‌های ضد توسعه را به اجرا گذاشته است.

از بین رفتن دریاچه‌ ارومیه و تالاب‌های کشور، خالی شدن سفره‌های آب‌های زیرزمینی و شروع فرونشست در کشور، خام فروشی نفت، خام فروشی مواد معدنی، ایجاد واحدهای تولیدی و فرآوری در صنایع مختلف بدون آمایش سرزمینی و توجه به پتانسیل مناطق و بسیاری دیگر از موارد نتیجه همین سیاست‌های ضدتوسعه و قومی قبیله‌ای در حکمرانی جمهوری اسلامی است.

  سکه بازان در معاملات نقدی، گوش به فرمان دلار

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان