تناقض وعده‌های دولت و واقعیت بحران گاز در صنایع

پیام جوان: ادعاهای دولت مبنی بر تامین بدون مشکل گاز در زمستان توسط صنایع مختلف با چالش جدی روبرو شده است. نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از کاهش تا ۵۰ درصدی گاز تحویلی به صنایع فولادی و متحمل شدن زیان‌های هنگفت خبر داده است.

امین ابراهیمی به خبرگزاری «ایلنا» گفته است که واحدهای فولادی جدید در حالی وارد مدار تولید می‌شوند که در تامین گاز و برق واحدهای پیشین نیز مشکل وجود دارد. او این تناقض را در شرایطی که ناترازی‌های موجود و مشکلات فراوان است، غیرقابل توجیه دانسته و تاکید کرده است که نباید مجوز جدیدی برای احداث واحد فولادی صادر شود.

هشدارها در مورد آینده نیز به گوش می‌رسد. هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران، می‌گوید: «اگر سرمایه گذاری لازم صورت نگیرد از ۱۴۰۴، هر سال یک فاز پارس جنوبی را از دست می‌دهیم.»

بحران گاز صنایع فقط به فولاد محدود نمی‌شود. وب‌سایت «اقتصاد آنلاین» از بحران جدیدی رونمایی کرده و می‌گوید: «در شرایطی که بخش معدن و فولاد ایران طی چند سال گذشته با بحران کمبود برق و گاز روبرو بوده، حالا نگرانی‌ها برای کمبود آب هم برای تولید محصولات زنجیره فولاد شدت گرفته و به نظر می‌رسد تولیدکنندگان صنایع معدنی با چالش‌های زیادی در تابستان سال آینده روبرو باشند.»

خسارات سنگینی به صنایع کشور وارد شده است. بر اساس آمارها، صنایع فولادی حدود ۳۰ درصد از تولید خالص ملی را در اختیار دارند. وب‌سایت «اکو ایران» در گزارشی نوشت: در تابستان گذشته، صنایع فولادی به دلیل قطع برق متحمل زیان ۲ میلیارد دلاری شدند. مهرماه سال جاری نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران زیان صنایع از قطعی برق را ۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

  حساب کاربری توماج صالحی: توماج، در معرض خطر جانی قرار دارد

کارشناسان اقتصادی ریشه این بحران را در بی‌توجهی جمهوری اسلامی به توسعه پایدار و نگاه مصرفی به منابع می‌دانند. با وجود اینکه ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا رتبه اول را دارد، به دلیل مدیریت ناکارآمد و ناتوانی در جذب سرمایه برای بهینه‌سازی منابع، هر ساله با بحران تامین گاز روبه‌رو است.

این تناقض آشکار بین وعده‌های دولت و واقعیت بحران گاز در صنایع، نگرانی‌های زیادی را در مورد آینده صنعت کشور ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان