کاوشگر اودیسه ناسا پس از گذراندن اولین شب ماه به خوابی عمیق فرو رفت

پیام جوان: کاوشگر “اودیسه” که به عنوان اولین فضاپیمای ایالات متحده بعد از گذشت نیم قرن روی کره ماه فرود آمده بود، با آغاز شب سرد و طولانی ماه به خوابی عمیق فرو رفت.

این کاوشگر که توسط شرکت خصوصی “اینتیوتیو ماشینز” با همکاری ناسا به ماه فرستاده شده بود، در تاریخ ۳ اسفند به سطح ماه فرود آمد.

دانشمندان امیدوارند تا با طلوع دوباره خورشید در کره ماه در دو هفته آتی و شارژ مجدد باتری‌های اودیسه، بتوانند ارتباط خود را با این کاوشگر در مرکز کنترل زمینی در هیوستون تگزاس برقرار کنند.

با وجود مشکلات مداوم در برقراری ارتباط با اودیسه و اتمام شارژ باتری‌های خورشیدی آن، ناسا اعلام کرد که توانسته است برخی از داده‌ها را از هر شش محموله علمی خود که توسط اودیسه به ماه ارسال شده، استخراج کند.

اودیسه که ساخت شرکت هوافضای “اینتوئیتیو ماشینز” در هیوستون ایالت تگزاس است، در تاریخ ۲۶ بهمن ماه از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

عکس‌های مدارگرد ناسا برای رصد ماه، محل فرود اودیسه را حدود یک و نیم کیلومتری محل برنامه‌ریزی شده نشان می‌دهد. صفحات خورشیدی آن هم نزدیکتر از حد انتظار به سطح ماه قرار گرفته‌اند که این موضوع مشکلات ارتباطی را به وجود آورده است.

اودیسه نخستین فرود کنترل‌شده آمریکا روی سطح ماه از زمان آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ است.

این کاوشگر قرار است تسهیل‌کننده اولین “فرود نرم” روی ماه توسط یک وسیله نقلیه تجاری تحت برنامه “آرتمیس” ناسا باشد.

در برنامه آرتمیس، ناسا قصد دارد اولین خدمه خود را در اواخر سال ۲۰۲۶ به عنوان بخشی از اکتشافات طولانی مدت روی ماه پیاده کند. این برنامه گامی مهم در جهت حضور انسان در مریخ خواهد بود.

  بررسی قیمت‌ها در منطقه بی اریا؛ از قیمت شیر تا تسلا!

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان