• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • زائران عتبات هم می‌توانند ارز مسافرتی هزار یورویی دریافت کنند

زائران عتبات هم می‌توانند ارز مسافرتی هزار یورویی دریافت کنند

پیام جوان: همزمان با اجرای سیاست جدید بانک مرکزی برای تامین ارز سفرهای خارجی و افزایش مبلغ ارز مسافرتی از ۵۰۰ یورو به ۱۰۰۰ یورو، سازمان حج و زیارت اعلام کرد که «زائران عتبات» نیز می‌توانند ارز مسافرتی هزار یورویی دریافت کنند.

عتبات به اماکنی عمدتا مربوط به امامان شیعیان در کشورهایی از جمله سوریه و عراق اطلاق می‌شود که حکومت جمهوری اسلامی آن را مقدس می‌داند و برای سفر علاقمندان و طرفداران خود به این مکان‌ها هزینه گسترده‌ای صرف می‌کند.

فاصله قیمتی و رانت مسافرتی

در عین حال، فاصله ۲۰ هزار تومانی ارز مسافرتی با قیمت ۶۰ هزار تومانی دلار در بازار آزاد که از آن به عنوان رانت مسافرتی یاد می‌شود، باعث ایجاد سوءاستفاده‌هایی در این بخش شده است.

سهم‌خواهی سازمان حج و زیارت

خبرگزاری تسنیم، وابسته به نهادهای حکومتی در ایران، به نقل از حمیدرضا محمدی، معاون امور عتبات عالیات سازمان حج و زیارت، نوشته است که همه مسافران خارج از کشور باید مشمول دریافت ارز مسافرتی شوند و «زائران عتبات» نیز از افزایش نرخ تعیین شده بهره‌مند خواهند شد.

تخصیص ارز به مسافران سفرهای زیارتی از سوی جمهوری اسلامی در سالهای گذشته رواج داشته است. شماری از کارشناسان بر این باورند که در ارز تخصیص داده شده به سفرهای نوروزی هم سازمان حج و زیارت سهم خواهی کرده است.

ارز زیارتی، ابزاری برای گرم کردن تنور مناسبت‌های حکومتی

ارز زیارتی یکی از ابزارهای حکومت برای گرم‌کردن تنور مناسبتهای مذهبی و حکومتی از جمله راهپیمایی اربعین است. بر همین اساس در آخرین راهپیمایی اربعین، بانک مرکزی اعلام کرده بود که از تاریخ ۲۵ مرداد تا ۱۴ شهریور یک میلیون و ۸۰ هزار نفر «ارز اربعین» دریافت کردند.

  کاهش شکاف دلار در بازار آزاد و رسمی

معادل ریالی ارز اربعین در آن زمان با احتساب ۶۵ میلیون ریال برای هر نفر، بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان بود.

در سال‌های پیش از بیماری کووید ۱۹ نیز راهپیمایی حکومتی اربعین همواره با چاشنی پرداخت ارز زیارتی همراه بود.

بحران در شیوه پرداخت ارز مسافرتی

در حال حاضر شیوه پرداخت ارز مسافرتی در ایران به یکی دیگر از کانون‌های بحران تبدیل شده است. صف‌های طولانی در فرودگاه‌ها، اعتراضات گسترده به رانت مسافرتی و عدم شفافیت در نحوه تخصیص ارز از جمله مشکلاتی است که در این زمینه وجود دارد.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان