• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • ورود رسمی بازارساز به بازار آزاد دلار

ورود رسمی بازارساز به بازار آزاد دلار

پیام جوان: به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار امروز در بازار ارز هرات با گپ مثبت باز شد اما در ادامه معاملات نقدی یاد شده به سمت پایین حرکت کرد و در مقایسه با روز قبل نزدیک به ۵۰۰ تومان پایین آمد.

در سلیمانیه اما نرخ دلار بر خلاف مسیر هرات رشد کرد. اسکناس آمریکایی در بازار مذکور ظهر امروز نزدیک به ۴۰۰ تومان بالاتر از روز قبل معامله شد.

پایان دلار و یوروی بازار متشکل ارزی

در تهران هم از امروز دلار توافقی از معاملات بازار متشکل ارزی حذف شده و صراف ها می گویند هنوز بخشنامه ای از بانک مرکزی نیامده و‌ نمی دانیم ارز را با چه نرخی به مردم بفروشیم!

از امروز سه شنبه ۴ دی عنوان توافقی از معاملات دلار و یوروی بازار متشکل ارزی حذف شده و همین امر خریداران ارز و صراف ها را دچار سردرگمی کرده است.

ناخدا وارد بازار دلار شد

فرزین رییس کل بانک مرکزی در توییتی اعلام کرده، از امروز بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند.او تاکید کرد که بانک مرکزی از این به بعد به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.

پیش از این نیازهای ارزی مردم در صرافی ها براساس معاملات توافقی دلار و یورو پوشش داده می‌شد.از اواخر خردادماه سال ۱۴۰۱ بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان، بازار توافقی عرضه و تقاضای ارز را راه‌اندازی کرد و امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی نیز فراهم شده بود.

  اقتصاد ایران در رتبه ۱۶۹ آزادی‌ اقتصادی در جهان قرار گرفت

بازار متشکل تک نرخی شد؟

فرزین مشابه همین جمله را در گفت‌وگوی تلویزیونی یکشنبه شب خود بیان کرده بود. براساس این گزارش، در زمان تنظیم این خبر در حدود ساعت ۱۲:۱۵ ظهر سه‌شنبه (۴ بهمن) مراجعه به سایت بازار متشکل ارزی نشان می‌دهد که تنها یک نرخ بر روی سایت دیده می‌شود: دلار در بازار به قیمت ۴۳ هزار و ۴۰۰ تومان.

کمی پیش از این، قیمت دلار بازار به مبلغ ۴۳۵۰۰ تومان درج شده بود و قیمت یورو در بازار هم با مبلغی ارزان‌تر، ۴۲۷۲۲ تومان قید شده بود.

ورود رسمی بازارساز به بازار آزاد

به نظر می‌رسد تغییرات رخ‌داده در راستای حذف نرخ‌های متعدد، تشکیل سامانه‌ای تازه برای مبادله ارز و طلا، ورود رسمی بازارساز به بازار آزاد و نرخ‌سازی بانک مرکزی باشد. در حال حاضر در سامانه بازار متشکل نرخ دلار ۴۲ هزار و ۷۴۸ تومان بود و توضیح بیشتری داده نشده است.

معامله گران بازار ارز تهران می گفتند ناخدا وارد بازار دلار شد. برخی از معامله گران مدعی بودند با ورود ناخدا به بازار ارز عده ای از معامله گران ترسیده اند و هیجانی در موقعیت فروش قرار گرفته اند. عده ای از معامله گران مدعی بودند که تزریق هم صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان