روزنامه شرق به اتهام نشر اکاذیب مجرم شناخته شد

پیام جوان: قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران روزنامه شرق را به اتهام نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع در گزارشی مربوط به پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ مجرم شناخته است.

شکایت پلیس اطلاعات:

این حکم در پی شکایت پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ از روزنامه شرق به دلیل انتشار گزارشی با تیتر “چه کسی به جای زنانی که بلیط دارند وارد ورزشگاه شدند؟” صادر شده است.

اتهام نشر اکاذیب:

بر اساس گزارش پلیس اطلاعات، روزنامه شرق در این گزارش مدعی شده است که ماموران پلیس به سمت زنانی که بلیط داشتند گاز اشک آور زده و آنها را ضرب و شتم کرده‌اند.

دفاعیات روزنامه شرق:

روزنامه شرق اتهامات وارده را رد کرده و می‌گوید که در گزارش خود به نقل از زنان حاضر در صحنه، نوشته است که “ماموران گاز اشک آور زدند.”

نظر هیات منصفه:

هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی با اکثریت آرا (۱۰ نفر از ۱۲ نفر) مدیر مسئول روزنامه شرق را به اتهام نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع مجرم شناخته است.

نقد به روند قضایی:

برخی از اعضای هیات منصفه به روند قضایی این پرونده انتقاد کرده و گفته‌اند که “انصاف نیست بدون اینکه شاکی جوابی به روزنامه بفرستد پرونده به دادگاه ارسال شود؛ این موضوع با روح قانون مطبوعات انطباق ندارد.”

وضعیت وخیم آزادی رسانه‌ها در ایران:

این حکم در حالی صادر شده است که ایران در رتبه‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۳ در جایگاه ۱۷۷ از میان ۱۸۰ کشور جهان قرار دارد.

محکومیت جمهوری اسلامی توسط نهادهای بین‌المللی:

نهادهای بین‌المللی مدافع آزادی بیان از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران بارها جمهوری اسلامی را به نقض آزادی رسانه‌ها محکوم کرده‌اند و از ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زندان‌ها برای خبرنگاران یاد کرده‌اند.

  گزارش روزنامه شرق از عددسازی‌های فسادزای سازمان هواشناسی ایران

نگرانی‌ها:

این حکم جدید نگرانی‌ها را در مورد وضعیت آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها در ایران افزایش داده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان