• Home
  • >
  • ایران و جهان
  • >
  • خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، سفارت آلمان را مسئول شعله‌ور کردن اعتراضات در ایران دانست

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، سفارت آلمان را مسئول شعله‌ور کردن اعتراضات در ایران دانست

پیام جوان: به گزارش ایران اینترنشنال، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، مدعی شد اتباع ۱۴ کشور در جریان اعتراضات عمومی بازداشت شده‌اند. این خبرگزاری همچنین سفارت آلمان را مسئول «شعله‌ور کردن» اعتراضات در ایران دانست.

در حالی که خیزش سراسری مردم ایران وارد دومین ماه خود شده است، خبرگزاری فارس در گزارشی ادعا کرد اتباع کشورهایی از جمله «آمریکا، روسیه، اتریش، فرانسه، انگلیس و افغانستان» در جریان اعتراضات دستگیر شده‌اند.

این خبرگزاری نوشت: «از این میان اتباع افغانستانی بیشترین فراوانی را در میان دستگیرشده‌ها دارند.»

در این گزارش همچنین سفارت‌خانه آلمان در ایران هدف حمله فارس قرار گرفته است: «مسوولان سفارت‌خانه آلمان نشست‌هایی را با مسوولان برخی از سفارت‌خانه‌های اروپایی درباره چگونگی گسترش سطح درگیری‌ها و آشوب‌ها برگزار کرده‌اند.»

اما علاوه بر اتباع کشورهای خارجی، فارس به ترکیب سنی بازداشتی‌های اعتراضات ایران نیز اشاره کرده و نوشته است: «۴۱/۸ درصد از بازداشت‌شدگان کمتر از ۲۰ سال و ۴۸/۲ درصد از بازداشتی‌ها در سنین ۲۰ تا ۳۵ سال هستند.»

این آمار از رده سنی بازداشت‌شدگان، در صحبت‌های روز چهارشنبه احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس هم مطرح شده بود.

علیرضابیگی علاوه بر این گفته بود: «حدود ۲۰۰ نفر از دانش‌آموزان در بین دستگیرشدگان بودند. ۲۰۰ دانشجو نیز بین دستگیرشدگان بودند که قطعا برای آن‌ها سابقه سیاسی و امنیتی ایجاد می‌شود.»

از سوی دیگر تعدادی از سازمان‌های حقوق بشری در روزهای اخیر از کشته شدن ۳۲ کودک و نوجوان به دست نیروهای سرکوبگر خبر داده‌اند.

همچنین پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل خبر داد دو کودک مهاجر افغان نیز در جریان خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، به دست نیروهای امنیتی کشته شده‌اند.

  شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان: بازداشت‌ها نشان از دستپاچگی حاکمیت برای جلوگیری از شروع مجدد اعتراضات در شهریور ماه است

خبرگزاری سپاه پاسداران نیز اکنون اتباع افغانستان را در صدر بازداشت‌شدگان شهروندان دیگر کشورها در ایران اعلام کرده است.

این اما اولین بار نیست که در جریان اعتراضات مردمی، خبر دستگیری اتباع کشورهای دیگر منتشر می‌شود.

روز هشتم مهر ماه وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای اعلام کرد: «۹ تبعه بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و … در صحنه اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه بازداشت شدند.»

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها اعتراضات مردمی در ایران را به کشورهای خارجی نسبت داده‌اند. از جمله پس از اعتراضات سال ۸۸ در ایران ۹ نفر از کارمندان ایرانی سفارت بریتانیا با چنین اتهاماتی بازداشت شدند.

برگزاری تظاهرات و راهپیمایی شهروندان علیه جمهوری اسلامی در دیگر کشورها هم از سوی تهران تحمل نمی‌شود. مقام‌های جمهوری اسلامی بارها نسبت به این اعتراض‌ها واکنش نشان داده‌اند و خواستار «جمع شدن» و سرکوب چنین اعتراض‌هایی شده‌اند.

با وجود این قرار است روز شنبه ۲۲ اکتبر مصادف با ۳۰ مهر، تظاهرات گسترده‌ای در شهر برلین در حمایت از اعتراضات مردمی ایران برگزار شود.

فراخوان این تظاهرات از سوی انجمن قربانیان خانواده‌های هواپیمای اوکراینی و حامد اسماعیلیون، سخنگوی این انجمن منتشر شد و پلیس آلمان روز چهارشنبه ۲۷ مهر تخمین زد ۵۰ هزار نفر در آن حضور پیدا کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان