• Home
  • >
  • اخبار ونکوور
  • >
  • کاهش مجدد تورم در ماه می، امید به کاهش نرخ بهره را زنده کرد

کاهش مجدد تورم در ماه می، امید به کاهش نرخ بهره را زنده کرد

پیام جوان: به گزارش سیتی نیوز، کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که تورم در ماه می دوباره کاهش یافته است، که خبر خوشی برای بانک مرکزی کانادا پس از اولین کاهش نرخ بهره در چهار سال گذشته به شمار می‌رود.

گزارش روز سه‌شنبه از اداره آمار کانادا، اولین آمار تورم پس از کاهش نرخ بهره به میزان ۰٫۲۵ درصد توسط بانک مرکزی کانادا در ۵ جون خواهد بود که نرخ بهره پایه را به ۴٫۷۵ درصد رساند.

اقتصاددانان معتقدند که این داده‌های جدید می‌توانند زمینه‌ساز کاهش مجدد نرخ بهره در ماه جولای باشند.

کاهش تورم، گامی در مسیر هدف ۲ درصدی

بانک‌های مونترئال (BMO) و تورنتو-دومینیون (TD) پیش‌بینی کرده‌اند که نرخ تورم سالانه کانادا به ترتیب به ۲٫۶ و ۲٫۵ درصد کاهش یابد، که ۰٫۱ تا ۰٫۲ درصد کمتر از نرخ ۲٫۷ درصدی ماه آپریل است.

داگلاس پورتر، اقتصاددان ارشد BMO، می‌گوید: “به نظر می‌رسد که ماه آرامی برای تورم بوده است. در این مرحله، باید گفت که نبود خبر، خبر خوبی است.”

تصمیم بانک مرکزی کانادا برای کاهش نرخ بهره، نقطه عطفی در مبارزه این بانک با تورم بود که در اواسط سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود یعنی ۸٫۱ درصد رسید.

این بانک همچنین اولین بانک مرکزی در گروه ۷ بود که نرخ بهره را کاهش داد، هرچند به سرعت توسط بانک مرکزی اروپا دنبال شد که در این ماه نرخ بهره خود را به میزان ۰٫۲۵ درصد کاهش داد.

تیف مکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا، پس از اعلام نرخ بهره، گفت که این بانک اطمینان بیشتری دارد که تورم به هدف ۲ درصدی خود نزدیک می‌شود و به شاخص‌های مختلفی اشاره کرد که نشان می‌دهد فشارهای قیمتی کاهش یافته است.

  ونکوور در رسیدن به هدف مسکن عقب افتاده، اما جبران تاخیر در راه است

امید به کاهش نرخ بهره در جولای

اقتصاددانان می‌گویند که داده‌های تورم ورودی به شدت بر روند کاهش‌های آتی نرخ بهره تأثیر خواهد گذاشت.

جیمز اورلاندو، مدیر بخش اقتصاد TD، با نگاه به اعلام نرخ بهره بعدی در ۲۴ جولای گفت که دو گزارش تورم بعدی می‌توانند به کاهش مجدد نرخ بهره اشاره کنند.

اورلاندو گفت: “این امر می‌تواند راه را برای بانک مرکزی کانادا باز کند تا دوباره نرخ بهره را کاهش دهد.”

پورتر با او موافق است و اشاره می‌کند که احتمالاً “یک گزارش بد، چه در این ماه و چه در ماه آینده، می‌تواند بانک مرکزی کانادا را از کاهش نرخ بهره بازدارد.”

کاهش قیمت مواد غذایی، خبر خوش برای مصرف‌کنندگان

بانک مرکزی کانادا به‌ویژه از کند شدن اخیر در معیارهای اصلی تورم که فشارهای قیمتی زیربنایی را اندازه‌گیری می‌کند و به بانک مرکزی کمک می‌کند تا مسیر احتمالی تورم در آینده را ردیابی کند، دلگرم شده است.

برای مصرف‌کنندگان، کاهش تورم به معنای افزایش قیمت‌های کمتر هنگام خرید، از جمله در فروشگاه‌های مواد غذایی است.

در ماه آپریل، قیمت مواد غذایی با نرخ متوسط ۱٫۴ درصد در سال افزایش یافت که به طور قابل توجهی از تورم دو رقمی مواد غذایی که مصرف‌کنندگان زمانی با آن مواجه بودند، کاهش یافته است.

پورتر گفت: “قیمت مواد غذایی هنوز بسیار بالاست. در این شکی نیست. اما آنها به طور کلی دیگر افزایش نمی‌یابند و بنابراین مواد غذایی در واقع از یک چالش بزرگ برای تورم به یک نوع کمک‌کننده تبدیل شده‌اند. من انتظار دارم که این در ماه می یک منبع آرام کمک باشد.”

  احتمال کاهش نرخ بهره در کانادا قوت گرفت

انتظار می‌رود که بانک مرکزی کانادا در جلسه ۲۴ جولای خود در مورد نرخ بهره بعدی تصمیم‌گیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آرشیو مقالات پیام جوان

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter Payam Javan

همراهان پیام جوان