• Home
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • اعتراضات به افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران ادامه دارد

اعتراضات به افزایش ۳۵ درصدی حقوق کارگران ادامه دارد

پیام جوان: نزدیک به ۱۰ روز از تصویب افزایش ۳۵ درصدی حداقل حقوق کارگران در ایران می‌گذرد، اما این موضوع همچنان با اعتراضات گسترده کارگران، نمایندگان مجلس و فعالان صنفی مواجه است.

منتقدان این مصوبه معتقدند که افزایش ۳۵ درصدی حقوق با توجه به نرخ تورم بالای ۴۰ درصدی ایران، به هیچ عنوان کافی نیست و سفره کارگران را کوچک‌تر خواهد کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو مجلس شورای اسلامی، با گلایه از عملکرد شورای عالی کار در تعیین حقوق کارگران، می‌گوید: «از رفتار نمایندگان دولت به ویژه وزیر کار گله‌مندیم و پس از آغاز به کار مجلس، این موضوع را دنبال و با همفکری تصمیمی شایسته در خصوص وزیر و تصمیم شورای عالی کار، اتخاذ خواهیم کرد.»

وی با اشاره به اینکه با ۱۰ میلیون تومان نمی‌توان زندگی کرد، می‌گوید: «مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر را اعلام کرده، و دولت نیز از عدد خط فقر مطلع است، بنابراین حداقل حقوق باید با خط فقر تعیین شود.»

بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دریافتی کارگران متأهل با دو فرزند در سال آینده حدود ۱۱ میلیون تومان تعیین شده است.

دولت و وزارت کار در دفاع از این مصوبه، به افزایش متوسط سالانه دستمزد کارگران در ۳ سال دولت سیزدهم به بیش از ۳۹ درصد اشاره می‌کنند و این رقم را در مقایسه با ۲۴ درصد در دولت گذشته، قابل دفاع می‌دانند.

اما نمایندگان کارگری معتقدند که این افزایش در بهترین شرایط حتی نیمی از نیازمندی‌های ابتدایی در سبد معیشتی خانوارها را پوشش نداده و سفره‌ خانواده کارگری را کوچک‌تر خواهد کرد.

آیت اسدی، عضو شورای عالی کار، با اشاره به کسورات، بیمه و مالیات بر حقوق، می‌گوید: «دریافتی نهایی کارگران حتی از ۳۵ درصد هم کمتر خواهد بود و این میزان افزایش نه ۳۵ درصد بلکه زیر ۳۰ درصد خواهد بود.»

  دولت از واردات خودروهای کارکرده پشیمان شد؛ پرونده بایگانی شد

محمدرضا تاجیک، عضو دیگر کمیته دستمزد شورای عالی کار نیز با تأکید بر ضرورت اصلاح ساختار دستمزدها، می‌گوید: «هدف از تعیین مزد، تامین معاش خانواده کارگران است این در حالی است که دستمزد فعلی حتی اقلام خوراکی خانوار کارگران را هم پوشش نمی‌دهد.»

کارگران خواهان افزایش دستمزد متناسب با تورم و هزینه‌های معیشت هستند، این در حالی است که کارفرمایان نیز از افزایش سنگین حقوق ابراز نگرانی می‌کنند.

هنوز مشخص نیست که این اعتراضات به کجا ختم خواهد شد و آیا دولت و مجلس برای حل این مشکل چاره‌ای خواهند اندیشید یا خیر.

در حال حاضر، بسیاری از کارگران ایرانی با مشکلات معیشتی عدیده‌ای روبرو هستند و افزایش ناچیز حقوق، دغدغه‌های آنها را افزایش داده است.

بر اساس گزارش VOA

دیدگاهتان را بنویسید

هم‌اکنون عضو خبرنامه پیام جوان شوید

Newsletter

همراهان پیام جوان